Naukowcy z UMB pierwsi na świecie. Ich badania opublikowały prestiżowe czasopisma

2016.11.29 17:11
Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku badali rolę receptora hormonu folikulotropowego odpowiedzialnego za pracę układu rozrodczego. Wyniki ich badań okazały się przełomowe.
Fot: Trzecie Oko

Hormon folikulotropowy (FSH) jest hormonem wydzielanym przez przysadkę mózgową. W przypadku kobiet pobudza wzrost i dojrzewanie pęcherzyków zawierających komórki jajowe w pierwszej fazie cyklu miesiączkowego oraz reguluje funkcję jajników, u mężczyzn - pobudza wytwarzanie nasienia. Hormon zainteresował naukowców z UMB, którzy od 3 lat prowadzą badania dotyczące receptora FSH. Mają na tym polu spore osiągnięcia.

- Po pierwsze udało się nam, jako pierwszym na świecie, wykazać, że w ogniskach głębokiej endometriozy obecny jest funkcjonalny receptor FSH – mówi prof. Sławomir Wołczyński, kierownik Kliniki Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej UMB.– Rzuca to nowe światło na patogenezę endometriozy, rolę hormonu FSH w regulacji miejscowej syntezy estrogenów i nowe spojrzenie na sposób leczenia endometriozy.

Zespół postanowił także opracować szczegółową metodykę potwierdzenia obecności receptora FSH w śródbłonku naczyń sznura pępowinowego. Bardzo rygorystyczne badania z zastosowaniem najnowszych technik molekularnych nie potwierdziły dotychczas znanych doniesień naukowych. Może się okazać, że atrakcyjna hipoteza o nowej roli receptora FSH w nowotworach i naczyniach krwionośnych okaże się nieprawdziwa.

Prowadzenie innowacyjnych badań naukowych było możliwe dzięki stworzenia specjalistycznej bazy naukowej i przygotowaniu młodych naukowców do prowadzenia takich badań. Konieczne było także skoordynowanie współpracy pomiędzy kilkoma jednostkami badawczymi w UMB, a także ośrodkami zagranicznymi. Dziś grupa badawcza to pięciu wysokiej klasy specjalistów z zakresu biologii molekularnej, doktorantów oraz lekarzy medycyny. Koordynatorami naukowymi są prof. Nafis Rahman i prof. Sławomir Wołczyński z UMB.

Wyniki pracy naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku zostały opublikowane w dwóch prestiżowych czasopismach - w lipcu w "ClinEndocrinolMetab", a w listopadzie w "Scientific Reports".

Monika Zysk