Nie ma dobrego wariantu kolejowej obwodnicy Białegostoku. Potrzebny terminal przeładunkowy

2021.09.10 16:32
Podlascy działacze Polska 2050 uważają, że konsultacje prowadzone przez PKP PLK ws. kolejowej obwodnicy Białegostoku niewiele mają wspólnego z prawdziwymi konsultacjami, a sama inwestycja niesie za sobą niewspółmierne do jej zasadności koszty społeczne. Ich zdaniem w większym stopniu należałoby skupić się chociażby na budowie terminala przeładunkowego z prawdziwego zdarzenia.
Nie ma dobrego wariantu kolejowej obwodnicy Białegostoku. Potrzebny terminal przeładunkowy
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka
Maciej Żywno uważa, że konsultacje ws. kolejowej obwodnicy Białegostoku to ich atrapa

- W sierpniu mieliśmy konsultacje, które okazały się spotkaniem informacyjnym dla mieszkańców. Ono nic nie wnosi z punktu widzenia prawnego - przypomina Maciej Żywno z Polska 2050.

Konsultacje ws. przebiegu kolejowej obwodnicy Białegostoku były prowadzone online, mimo że reżim sanitarny pozwalał na zrobienie ich "na żywo".

- Wiele osób czuje niedosyt, że pozbawiono ich możliwości zabrania głosu - mówił Żywno. - Wszystkie konsultacje wzbudzają ogromne emocje śród mieszkańców powiatu białostockiego.

Działacze ugrupowania Szymona Hołowni głośno mówią to, z czego większość osób zainteresowanych inwestycją zdaje sobie sprawę: żaden z wariantów przebiegu obwodnicy nie jest optymalny. Po pierwsze mieszkańcy gmin Dobrzyniewo i Wasilków boją się wywłaszczeń.

- PKP nie potrafi odpowiedzieć, co będzie się działo z ludźmi, jeśli do realizacji poszedłby wariant przez Sochonie i Woroszyły (kilkadziesiąt rodzin może być wywłaszczonych), a dodatkowo wartość sąsiednich nieruchomości straci wartość - podkreśla Żywno.

Jeszcze więcej emocji budzą propozycje trasy przebiegające przez Puszczę Knyszyńską.

- Już można założyć, że takich wariantów nie zgodzi się finansować Komisja Europejska. Nie ma sensu pchać się w coś, co może okazać się drugą Rospudą - dodaje.

Dodatkowo warianty nie były konsultowane z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi tu zwłaszcza o ten w Białymstoku, wzdłuż Trasy Generalskiej - cześć z niej zostałaby rozebrana na potrzeby budowy tunelu.

- Po co rozbierać coś, na co wydaliśmy pieniądze z podatków, by kłaść tunel - mówi radny Białegostoku Maciej Biernacki i dodatkowo krytykuje fakt, że obwodnica miałaby iść w granicach miasta. Przypomniał przy tym o zagrożeniu, jakie niesie za sobą przewożenie towarów niebezpiecznych przez miasto.

Przedstawiciele Polski 2050 nie rozumieją też dlaczego, pomimo tych wszystkich zastrzeżeń, PKP nie przeanalizowało wariantu, który obiecywano w ubiegłym roku, a mianowicie obracanie lokomotywy na stacji PKP Białystok Starosielce.

Przy tym sugerują, że być może dużo istotniejsza niż kolejowa obwodnica Białegostoku byłaby inna inwestycja, o przygotowania do której będą zabiegać. Chodzi o modernizację linii kolejowej nr 6 jako dwutorówki, a także wydłużenie torów szerokich do Czarnego Bloku (obecnie sięgają tylko do Geniusz).

- Są to linie kolejowe o strategicznym znaczeniu dla województwa, ale niedostatecznie wykorzystane - uważa Katarzyna Todorczuk.

Jej zdaniem w województwie podlaskim potrzebny jest duży terminal przeładunkowy, który usprawniłby przewóz towarów z zachodu Europy aż na daleki wschód.

- W okolicach Czarnego Bloku są tereny, które należy wykorzystać budując terminal przeładunkowy, który podniesie atrakcyjność tych terenów, przyciągnie inwestorów i da pracę - mówi Todorczuk. - Tu można byłoby przeładowywać towary z tirów na wagony, bo tu będą krzyżować się tory z ekspresową S19

W województwie lubelskim jest podobny terminal w gminie Terespol, gdzie w tym roku odnotowano rekordowy ruch.

Opinie nt. przebiegu kolejowej obwodnicy Białegostoku można przesyłać jeszcze do 12 września. Więcej: Miłośnicy Puszczy Knyszyńskiej torpedują 2 wariany kolejowej obwodnicy Białegostoku

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1492 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39