Nie wszystkim podoba sie przebieg nowej ekspresówki. S16 może przeciąć biebrzańskie bagna

2020.11.06 07:54
Jeszcze tylko przez kilka dni mieszkańcy województwa podlaskiego mogą nadsyłać swoje uwagi dotyczące proponowanego przebiegu drogi ekspresowej S16. Dużo emocji budzi propozycja przeciągnięcia jej przez biebrzańskie bagna.
Nie wszystkim podoba sie przebieg nowej ekspresówki. S16 może przeciąć biebrzańskie bagna
Fot: Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.
Czerwony - wariant I, zielony - wariant II, niebieski - wariant III

Trwa opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego drogi krajowej nr S16 na odcinku Ełk – Knyszyn wraz z analizą i prognozą ruchu. Wykonuje je spółka Schuessler-Plan Inżynierzy.

W założeniu projektowana "szesnastka" będzie drogą ekspresową, przystosowaną do ruchu ciężkiego (115 kN/oś). Trasa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z pasami awaryjnymi i pasem dzielącym. Wjazd na drogę będzie możliwy tylko na węzłach. Wykonawca przygotował jej 3 warianty oraz przełożenie fragmentu istniejącej DK65 (przebiega przez tereny miasta i gminy Grajewo okalając miasto od strony zachodniej, projektuje się jako drogę jednojezdniową, ogólnodostępną, w klasie drogi głównej ruchu przyspieszonego).

Trzy warianty

W wariancie 1 planowana trasa S16 od węzła "Guty" zlokalizowana jest po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 61, kieruje się na północny wschód i mija Grajewo od południa. Poprzez węzeł "Grajewo" oraz przełożoną DK65 zapewniono bezpośredni dostęp do obrzeży Grajewa, gdzie zlokalizowane są główne zakłady przemysłowe miasta. Następnie trasa kieruje się ku miejscowościom Ruda i Ciemnoszyje. Za Ciemnoszyjami biegnie przy istniejącej linii kolejowej, przez teren objęty różnymi formami ochrony przyrody, m.in. Dolinę Biebrzy. W wariancie 1 droga ekspresowa przecina częściowo zamknięty teren Twierdzy Osowiec. Dalej omija od południowego-zachodu Mońki, przecina linię kolejową w pobliżu miejscowości Dziękonie i Konopczyn i od południowego zachodu mija Knyszyn.

W wariancie 2 planowana trasa S16 do miejscowości Ciemnoszyje biegnie tak samo jak w wariancie 1. Za Ciemnoszyjami droga zmienia kierunek przekraczając linię kolejową i istniejącą DK65, by wejść na teren doliny Biebrzy. Po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę północnej części Moniek, mijając miasto w odległości ok. 2-3 km.

Wariant 3 łączy warianty 1 i 2. Do miejscowości Ciemnoszyje droga biegnie tak samo jak w wariancie 1 i 2. Za Ciemnoszyjami zmienia kierunek przekraczając linię kolejową i istniejącą DK65, by wejść na teren doliny Biebrzy. Przecina dolinę Biebrzy mijając Białogrądy, Osowiec i Twierdzę Osowiec po północnej stronie i kieruje się na południe, by po przekroczeniu linii kolejowej i istniejącej drogi DK65 połączyć się ponownie ze śladem projektowanego wariantu 1. Po minięciu Twierdzy Osowiec droga kieruje się w stronę południowo-zachodniej części Moniek. Przecina linię kolejową w pobliżu miejscowości Dziękonie i Konopczyn i od południowego zachodu mija Knyszyn.

We wszystkich trzech wariantach droga kończy swój bieg na pograniczu gminy Knyszyn i Dobrzyniewo Duże na przecięciu z pierwotnie planowaną drogą S19 w węźle "Knyszyn".

Oprócz korytarza Guty - Grajewo - Osowiec - Mońki - Knyszyn, dla którego konsultowane są 3 wspomniane warianty, była propozycja drugiego korytarza ekspresówki, po śladzie dróg S16 i S19: Raczki - Augustów - Sztabin - Mońki - Knyszyn.

Boją się degradacji Biebrzy

W ramach konsultacji swoje stanowisko wystosowała m.in. Fundacja dla Biebrzy. Argumentuje ona, że trasa z Knyszyna do Ełku nie wymaga wcale ekspresówki. A ponadto dotychczasowe propozycje przecinają cenne przyrodniczo tereny.

"Wszystkie zaproponowane dotąd warianty przecinają Biebrzański Park Narodowy i będą znacząco negatywnie oddziaływać na obszary Natura 2000: PLB200006 Ostoja Biebrzańska, PLH200008 Dolina Biebrzy, PLB 200003 Puszcza Knyszyńska i PLH200006 Ostoja Knyszyńska" - odniosła się do propozycji Schuessler-Plan Inżynierzy Fundacja Dla Biebrzy.

Fundacja podkreśla, że wariant 1 "stworzy barierę ekologiczną pomiędzy środkowym, a południowym basenem doliny Biebrzy". W nim w jednym miejscu skupią się trzy różne szlaki komunikacyjne tworząc obszar o szerokości od 150 do ponad 300 m całkowicie uniemożliwiający migracje dzikich zwierząt. Ponadto fatalnie zorganizowano w nim organizację ruchu w rejonie Osowca Twierdzy.

Z kolei warianty 2 i 3 - co podkreśla Fundacja - "przecinają bagienną dolinę Biebrzy w miejscu zupełnie nowym, gdzie nie ma aktualnie żadnej infrastruktury transportowej, a rolnicza i turystyczna działalność człowieka jest tu zgodna z naturalnymi procesami przyrodniczymi. Realizacja drogi w tych wariantach spowoduje, że cały obszar pomiędzy S16 a DK65 i linią kolejową, wskutek oddziaływania skumulowanego, stanie się przyrodniczą pustynią. Proponowana dla tych wariantów ledwie kilometrowa estakada nad doliną Biebrzy spowoduje, że znaczna część torfowisk doliny (która ma w tym miejscu od 1,5 do 2 km) zostanie zdegradowana przez budowę nasypów oraz mogą zostać zakłócone stosunki wodne w torfowisku."

Trzeci korytarz

Fundacja dla Biebrzy odniosła się też do alternatywnego wariantu korytarza Raczki - Augustów - Sztabin - Mońki - Knyszyn. Przypomniała, że ten z kolei może negatywnie oddziaływać na obszary Natura 2000 w okolicy Augustowa: PLB 200002 Puszcza Augustowska i PLH200005 Ostoja Augustowska.

I zaproponowała, by łącznik pomiędzy S61 a S19, dla ruchu tranzytowego w ciągu tzw. Via Carparia zbudować w zupełnie nowym korytarzu: Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli w korytarzu dróg krajowych nr 63 i 66.

Argumentuje, że długość tego korytarza wynosi około 84 km i jest porównywalna z długością korytarza Ełk – Białystok wynoszącą około 80 km. To o tyle istotne, bo GDDKiA zmieniła plany i zamierza budować S19 pomiędzy Białymstokiem a Sokółką po starodrożu, a nie przez Knyszyn i Korycin, a więc należy mówić już nie o S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem, ale o S16 pomiędzy Ełkiem a Białymstokiem.

Także Biebrzański Park Narodowy zachęca, by wziąć udział w konsultacjach i wyrazić swoją opinię nt. drogi ekspresowej, szczególnie jej planowanego przebiegu przez teren Parku.

Ostatnie dni na wysyłanie opinii

Jeszcze tylko do najbliższej niedzieli (8.11) instytucje, samorządy, firmy, ale też każdy z mieszkańców może nadesłać swoją opinię ws. planowanej S16. Formularz konsultacyjny znajduje się TU. Należy przesłać go mailem na adres: gbarabasz@schuessler-plan.com lub pocztą na adres projektanta: Schuessler-Plan Inżynierzy; Aleje Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

989 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39