POLECAMY
Kolejny sukces Politechniki Białostockiej. Uczelnia może poszczycić się kolejnym patentem. Tym razem stworzony dotyczy dróg. Na czym dokładnie polega i jak może być wykorzystany?
Politechnika a Białostocka uzyskała patent na „Sposób wykonania asfaltowej nawierzchni drogowej z warstwą z betonu geopolimerowego”. Dzięki tej technologii w przyszłości kierowcy mogą jeździć po drogach znacznie trwalszych, wymagających rzadszych napraw, a dodatkowo - dzięki jaśniejszej barwie nawierzchni, także tańszych w oświetleniu. Zespołem wynalazców kierował prof. dr hab. inż. Michał Bołtryk, Kierownik Katedry Budownictwa i Kształtowania Krajobrazu na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej oraz dziekan tego wydziału. Białostoccy naukowcy zaproponowali zastosowanie warstwy ścieralnej wykonanej z betonu geopolimerowego – materiału wyjątkowo twardego, odpornego mechanicznie, przypominającego naturalny kamień lub tradycyjny beton. Tego typu nawierzchnia wyróżnia się wielokrotnie wyższą wytrzymałością niż obecnie stosowane warstwy asfaltowe, a jednocześnie zapewnia właściwości użytkowe sprzyjające bezpieczeństwu ruchu drogowego. - Beton geopolimerowy jest materiałem stosunkowo nowym, gdzie wykorzystuje się odpady typu popioły lotne, żużle wielkopiecowe bogate w glinokrzemiany – wyjaśnia prof. Bołtryk. - Na glinokrzemiany oddziałujemy alkaliami typu szkło wodne i wodorotlenek sodu. W wyniku reakcji polimeryzacji powstaje geopolimer, którego właściwości są niewspółmiernie lepsze w odniesieniu do betonu asfaltowego. Przykładowo wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie geopolimeru jest 8 do 10 razy większe aniżeli betonu asfaltowego. Jest więc materiałem o wiele trwalszym, odpornym zarówno na obciążenia, jak i na warunki agresji środowiska. Ponadto geopolimer ma taką strukturę porów, która na przykład podczas opadów deszczu potrafi szybko odprowadzić wodę na pobocze drogi. Stąd jest to przyszłość nawierzchni z betonu asfaltowego z tą właśnie warstwą geopolimerową. Kluczowym tematem ich badań było połączenie betonu geopolimerowego z warstwą wiążącą z betonu asfaltowego. - Od dłuższego czasu zajmujemy się zjawiskiem adhezji pomiędzy dwoma kompozytami – mówi prof. Bołtryk. – Ustaliliśmy, że dzięki odpowiednio dobranym składnikom zarówno betonu asfaltowego, jak i betonu geopolimerowego wprowadzając wgłębienia w warstwie wiążącej przy pomocy półwałków o odpowiednim promieniu mamy bardzo trwałe połączenie pomiędzy warstwą wiążącą z betonu asfaltowego a warstwą geopolimerową. Warstwa ścieralna pracuje bowiem nie tylko na obciążenie pionowe od kół pojazdów, ale również na ścinanie pomiędzy dwiema górnymi warstwami nawierzchni. Badacze z Politechniki nie ustają w poszukiwaniu nowych materiałów drogowych. - Pracujemy nad nawierzchnią betonową, która nie będzie wymagać dylatacji – zdradza prof. Bołtryk. - Jeżeli uda się nam opracować taki materiał hybrydowy, który zminimalizuje skurcz plastyczny i autogeniczny betonu, wówczas mam nadzieję, że to też będzie bardzo interesujące rozwiązanie dla drogownictwa.
JK
24@bialystokonline.pl
Kultura i Rozrywka 08:10
Aktualności 08:00
Dom 08:00
Nauka 07:50
Aktualności 2025.12.08 17:50
Praca 2025.12.08 17:24
Zdrowie 2025.12.08 16:24
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji