POLECAMY
Stacja kolejowa w Sokółce przejdzie gruntowną modernizację, dzięki której ruch pociągów stanie się szybszy, bezpieczniejszy i bardziej wydajny. Nowoczesne systemy sterowania ruchem oraz nowa nastawnia to początek wielkich zmian, które szczególnie odczują przewoźnicy towarowi. Sprawdź szczegóły tej inwestycji!
Co obejmie modernizacja stacji w Sokółce? Podlaska stacja kolejowa w Sokółce czeka na istotną modernizację. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę zaawansowanych komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym, które znacząco poprawią bezpieczeństwo oraz wydajność ruchu pociągów, zwłaszcza towarowych. W ramach inwestycji planowane jest: - wdrożenie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, - częściowa przebudowa torów oraz rozjazdów, - budowa nowej nastawni, centralizującej sterowanie ruchem z jednego punktu. Obecnie ruch kolejowy na sokólskiej stacji nadzorują trzy nastawnie, jednak po zakończeniu inwestycji kontrola będzie odbywać się centralnie z jednego, nowoczesnego centrum. W przyszłości budynek ten może zostać rozbudowany w lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym. Korzyści dla transportu towarowego Sokółka to kluczowy węzeł kolejowy województwa podlaskiego, łączący linie kolejowe z Białegostoku, Suwałk oraz Kuźnicy, w tym także ważną szerokotorową linię do kolejowego przejścia granicznego z Białorusią. Dzięki centralizacji sterowania łatwiejsze i szybsze będzie obsługiwanie składów kierujących się do licznych bocznic towarowych, takich jak szerokotorowa linia prowadząca do bocznicy Orlen w Bufałowie. Oprócz modernizacji samej stacji w Sokółce prace obejmą również przebudowę 8 obiektów inżynieryjnych (mostów i przepustów) na odcinku linii od stacji Geniusze do granicy państwa. Zwiększone zostaną również możliwości prowadzenia ruchu pociągów na szerokim torze poprzez uruchomienie mijanki w miejscowości Czuprynowo. Kontynuacja poprzednich inwestycji Jak wyjaśnia Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., linia szerokotorowa Geniusze-Kuźnica była modernizowana już w latach 2019-2023, kiedy to przebudowano 27 km torów, 16 obiektów inżynieryjnych oraz tyle samo przejazdów kolejowo-drogowych. Stacje w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach zostały przystosowane do obsługi składów o długości nawet 1050 metrów. Aktualne prace mają na celu dokończenie projektu, zapewniając pełną funkcjonalność techniczną i eksploatacyjną. Roboty na stacji Sokółka mają zakończyć się w sierpniu 2028 roku.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Kryminalne 2025.10.10 19:10
Kraj i Świat 2025.10.10 17:10
Sport 2025.10.10 15:50
Sport 2025.10.10 15:41
Kultura i Rozrywka 2025.10.10 15:30
Aktualności 2025.10.10 15:10
Drogówka 2025.10.10 13:39
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji