POLECAMY
Białystok wchodzi w kolejny etap rozwoju miejskiego systemu BiKeR, ogłaszając przetarg na operatora na sezony 2026–2029. Najważniejszą zmianą w nadchodzących latach będzie pojawienie się w ofercie rowerów elektrycznych, które mają lepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców i odwiedzających miasto.
Miasto Białystok rozpoczęło przygotowania do nowego etapu funkcjonowania systemu rowerów miejskich BiKeR. Władze ogłosiły rozpoczęcie procedury przetargowej, która wyłoni operatora odpowiedzialnego za kompleksowe zarządzanie siecią w latach 2026–2029. Najważniejszą nowością przyszłych sezonów będzie wprowadzenie do użytku rowerów elektrycznych, co znacząco poszerzy ofertę i dostosuje ją do zmieniających się potrzeb mieszkańców oraz turystów. Dotychczasowa trzyletnia umowa z firmą Nextbike wygasła 31 października bieżącego roku, dlatego konieczne stało się ogłoszenie nowego przetargu. Obejmuje on organizowanie, zarządzanie i codzienną eksploatację całego systemu BiKeR. Miasto czeka na oferty do 8 stycznia 2026 roku. Wybrany operator przejmie odpowiedzialność za całość infrastruktury rowerowej, zapewniając użytkownikom możliwość pobierania i zwracania rowerów na dowolnej stacji, zgodnie z taryfą ustaloną przez magistrat. Stacje mają działać nieprzerwanie – 24 godziny na dobę przez cały okres trwania sezonu rowerowego, który tradycyjnie obejmuje czas od 1 kwietnia do 31 października. W zakres zadań przyszłego operatora wejdzie również bieżący serwis, konserwacja i utrzymanie całego sprzętu oraz infrastruktury BiKeR. Będą rowery elektryczne w Białymstoku W planach na kolejne cztery sezony przewidziano utrzymanie 55 stacji rozmieszczonych na terenie miasta, wyposażonych łącznie w 825 stojaków. Użytkownicy będą mogli korzystać z 500 jednośladów. Wśród nich znajdzie się 200 rowerów standardowych, 50 wyposażonych w foteliki dla dzieci, 20 rowerów dziecięcych, 10 tandemów oraz – po raz pierwszy w historii systemu – aż 210 rowerów elektrycznych. Wprowadzenie tej ostatniej grupy pojazdów jest odpowiedzią na rosnącą popularność e-rowerów, które zdobywają uznanie szczególnie wśród osób starszych oraz mieszkańców pokonujących dłuższe lub bardziej wymagające trasy. - Zdecydowaliśmy się na rowery elektryczne, bo widzimy, jak zmieniają się oczekiwania rowerzystów. Coraz więcej osób korzysta z rowerów elektrycznych, które są wygodnym środkiem transportu szczególnie dla osób po 60 roku życia. Nasze zmiany dopasowują się do trendów w komunikacji rowerowej - podkreśla zastępca prezydenta miasta Rafał Rudnicki. System BiKeR będzie mógł działać również poza granicami Białegostoku – podobnie jak w poprzednich latach obejmie to obsługę dziewięciu stacji z opcją dodatkową. Znajdą się one na terenie gmin Wasilków, Juchnowiec Kościelny i Grabówka. W ramach tej części systemu dostępnych byłoby łącznie 135 stojaków oraz 90 rowerów standardowych. Białostocki system rowerów miejskich, działający nieprzerwanie od 2014 roku, na stałe wpisał się w miejski krajobraz i stał się jednym z popularniejszych środków transportu alternatywnego. Tylko w 2025 roku rowery wypożyczono 258 tysięcy razy, a liczba zarejestrowanych użytkowników osiągnęła 92 tysiące. Zapowiadane zmiany mają nie tylko zwiększyć komfort jazdy, lecz także uczynić BiKeR jeszcze bardziej dostępnym i atrakcyjnym dla różnorodnych grup mieszkańców.
MW
24@bialystokonline.pl
Kultura i Rozrywka 08:24
Sport 08:00
Aktualności 08:00
Rodzina 08:00
Praca 08:00
Sport 2025.12.11 20:55
Aktualności 2025.12.11 18:30
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji