741 osób online

Rewolucja w BKM. Specjalne tablice na przystankach i aplikacje mobilne

2023.10.14 19:58
Dynamiczna Informacja Pasażerska - to system, który wdraża Białostocka Komunikacja Miejska. Co się kryje pod tą nazwą? Jakie ułatwienia czekają na pasażerów? Trzeba przyznać, że teraz pojawiło się im całkiem sporo. Sprawdź!
Rewolucja w BKM. Specjalne tablice na przystankach i aplikacje mobilne
Fot: UM Białystok

Nowe tablice przystankowe

W piątek (13.10) oficjalnie oddano do użytku kolejne elementy Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w ramach projektów współfinansowanych ze środków UE (Rozwój infrastruktury transportu miejskiego i Intermodalny węzeł komunikacyjny), która zapewnia między innymi aktualne, podawane w czasie rzeczywistym informacje dotyczące przejazdów autobusów, nagłych awarii czy utrudnień. Mowa o specjalnych tablicach, uwzględniających potrzeby osób niewidomych i niedowidzących.

Według zamówienia dostarczono:
- 25 sztuk dwustronnych tablic przystankowych – typ 1,
- 12 sztuk jednostronnych tablic przystankowych w technologii tzw. e-papier zasilanych z paneli solarnych – typ 2,
- 6 sztuk jednostronnych tablic LED – typ 3 (będą zamontowane w tunelu pieszo-rowerowym przy centrum przesiadkowym).

Ponadto w ramach tego samego zamówienia wykonawca zintegrował z nowym oprogramowaniem dotychczas funkcjonujących 10 tablic.

Co ważne, nie dotykamy ekranu tablicy, tylko całe sterowanie odbywa się z umieszczonego na dole panelu.

Dwie nowe aplikacje

Pasażerowie mają do dyspozycji dwie nowe aplikacje.

– Zachęcamy do korzystania z nowej aplikacji OnTime. Dzięki niej można obserwować ruch autobusów na wybranej linii, prognozę odjazdu z przystanku czy rozkłady tradycyjne. Aplikacja automatycznie wykrywa beacony w autobusach i na przystankach. Automatycznie emituje zapowiedzi głosowe dla każdego przystanku – powiedział na piątkowej konferencji prasowej zastępca prezydenta Białegostoku Zbigniew Nikitorowicz, zajmujący się komunikacją w naszym mieście. – Ponadto wdrożyliśmy aplikację Time4bus (z całą masą szczegółów), dedykowaną osobom niewidomym i niedowidzącym. Jest dostępna na telefonach z Androidem i IOS. Naprawdę warto ją zainstalować i z niej korzystać - dodał.

Specjalne piloty dla osób niewidomych i niedowidzących

W ramach umowy wykonawca dostarczył też 50 sztuk pilotów do uruchamiania zapowiedzi głosowych. Uruchomienie ich spowoduje, że zostaną odczytane wszystkie informacje w tym momencie wyświetlane na danej tablicy.

Każda tablica dwustronna (typ 1) informuje o nazwie przystanku, pokazuje aktualną godzinę, prezentuje numer linii, kierunek i czas odjazdu pojazdu z przystanku.

Każda tablica w technologii e-papier (typ 2) prezentuje zarówno dynamiczną informację pasażerską, rozkłady jazdy, jak i treści informacyjno-reklamowe. Tablica wyświetla też tradycyjny widok całodobowego rozkładu jazdy.

- Można powiedzieć, że piątek trzynastego nie jest takim pechowym dniem. Wręcz historycznym dla naszego miasta, dla środowiska osób niewidomych, bo to wielki ukłon miasta w stronę szeroko rozumianej dostępności, w tym przypadku komunikacyjnej dla osób niewidomych. Jest to naprawdę bardzo duże ułatwienie i będzie to bardzo duża pomoc w korzystaniu z komunikacji miejskiej - mówił Rafał Gawkowski ze Związku Niewidomych i dodawał: - Osoby niewidome często nie potrafią same dostrzec tej tablicy, dostrzec rozkładu. Pomimo nowoczesnej technologii nie każdy z nas jednak, zwłaszcza osoby starsze, korzysta z tych technologii, więc i te piloty, i ten system bardzo ułatwią poruszanie się po mieście, chociaż trzeba przyznać, że nasza komunikacja jest naprawdę dobrze zorganizowana. Będziemy zachęcać do promowania aplikacji i promowania pilotów.

Głos zabrała również Zuzanna Kozłowska z Fundacji Szansa dla niewidomych:
- Chcę podziękować za chęć współpracy z nami i dostrzeżenia potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. My, jako Fundacja, przekażemy piloty osobom najbardziej potrzebującym, które korzystają z komunikacji miejskiej.

To nowatorski system w Białymstoku

System dynamicznej informacji pasażerskiej zapewnia natychmiastowy dostęp do aktualizowanych i łatwo dostępnych informacji o rozkładzie jazdy, opóźnieniach, trasach, ostrzeżenia o utrudnieniach, awariach itp. To przyczyni się do zadowolenia z usług, podniesienia komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.

Ten nowoczesny system dostarcza dane w czasie rzeczywistym (obciążenie linii, opóźnienie itp.), co pozwala optymalizować transport miejski. Ponadto tablice e-papier to energooszczędna alternatywa dla wyświetlaczy diodowych. Mają bardzo niskie zużycie energii. Ich zaletą jest szeroki kąt widzenia (160 st.) i duży kontrast.

- Jest to jeden z takich nowatorskich naszych projektów. Myślę, że pod względem elektronicznym, przyjaznej obsługi i informacja dla pasażerów jesteśmy jednym z liderów w Polsce - podsumował Nikitorowicz.

Rozbudowa systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej kosztowała prawie 3,8 mln zł, w tym koszt beaconów wyniósł niemal 164 tys. zł.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.