POLECAMY
Rozpoczęły się konsultacje społeczne nad Strategią rozwoju województwa podlaskiego do roku 2020. Eksperci przedstawili w niej wizję regionu zielonego, otwartego, dostępnego i przedsiębiorczego.
- "Zieloność" przez niektóre obszary traktowana jest jako przekleństwo, w Europie jest przekonanie, że "zieloność" to przyszłość - mówił jeden z twórców Strategii, prof. Jacek Szlachta. Województwo podlaskie ma być zielone, ale też otwarte na inne regiony, kraje nadbałtyckie oraz Białoruś. Musi poprawić się także jego dostępność - chodzi tu o nowe, dobre drogi i kolej, zwłaszcza do Warszawy. - Warszawa to dziesiąta siła nabywcza w Europie. Trzeba pomagać warszawiakom wydawać pieniądze - tłumaczył Szlachta. Oprócz tego powinniśmy postawić na przedsiębiorczość i rozwijać inteligentne specjalizacje, zwłaszcza produkcję mleka (jesteśmy pod tym względem na pierwszym miejscu wśród 270 regionów Europy), jego przetworów i wysokiej jakości żywności. Ponadto musimy skupić się na odnawialnych źródłach energii i tzw. nauce o życiu - opiece nad osobami starszymi, rehabilitacji, turystyce medycznej. W tej strategii, inaczej niż w poprzednich, "odczarowano" turystykę i wielokulturowość. - Naszymi celami powinno być to, co jest ważne na całym świecie - twierdzi prof. Bogusław Plafgo. Po pierwsze, jest to więc konkurencyjna gospodarka, bo bez niej nie będzie miejsc pracy. Musimy rozwijać powiązania krajowe i międzynarodowe: przyciągać firmy z zewnątrz i eksportować, gdyż nie mamy dużego potencjału nabywczego. Trzecim celem powinna być wysoka jakość życia. - Dochodów nie będziemy mieli najwyższych, ale jakość życia można poprawić - wyjaśnia Plafgo i prognozuje, że to właśnie dzięki temu, że będziemy mieli lepszy dostęp do opieki zdrowotnej czy czyste powietrze młodzi, zdolni ludzie zostaną tu, pomimo że w Warszawie zarobiliby więcej. W strategii nie znalazły się jednak żadne konkretne projekty. – Są zasygnalizowane kierunki, jakimi ma podążać województwo. To ważne wskazówki: co przedsiębiorca może zrobić, na co stawia władza publiczna i na co będą ukierunkowane programy operacyjne – dodawał prof. Wojciech Dziemianowicz, trzeci z ekspertów. Aby osiągnąć cele strategii, potrzeba średniorocznie 4,6 mld zł. Dodatkowo 7,3 mld zł powinno iść na rozwój z inwestycji prywatnych. Spotkania w ramach konsultacji społecznych nad Strategią odbędą się w Bielsku Podlaskim (19.04), Łomży (23.04), Suwałkach (6.05) i w Białymstoku (7.05). Uwagi można również zgłaszać przez www.strategia.wrotapodlasia.pl.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Zdrowie 08:30
Kultura i Rozrywka 08:10
Nauka 08:00
Aktualności 08:00
Aktualności 2025.10.20 17:20
Praca 2025.10.20 15:00
Aktualności 2025.10.20 14:50
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji