POLECAMY
W piątek (20.01) odbyło się pierwsze spotkanie uczniów z podlaskich szkół ponadpodstawowych, którzy zakwalifikowali się do pilotażowego programu tutorskiego "Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca"
W pierwszej edycji programu weźmie udział 24 uczniów z Białegostoku, Łomży, Grajewa i Sokółki. Przed nimi 4 miesiące zajęć pod okiem kadry z Uniwersytetu w Białymstoku (UwB). - Jestem szczęśliwy, że spełniają się marzenia, bo jeszcze jako nauczyciel w szkole średniej, a miałem taki epizod, z czego jestem dumny - zawsze marzyłem żeby pracować metodą "jeden na jeden". To podstawa efektywności, przyjemności pracy, a także możliwości realizowania najważniejszych, najtrudniejszych pomysłów, tematów, projektów. Nasz uniwersytet wprowadza taką możliwość – poinformował dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB, prorektor ds. kształcenia. Dr Marta Kowalczuk-Walędziak, prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji UwB poinformowała o założeniach programu tutorskiego, podkreślając, że jest to "uporządkowane podejście do budowania relacji z podopiecznym". - Polega na poświęcaniu mu uwagi, traktowaniu go z szacunkiem i życzliwością, docenianiu jego talentów, pasji, doświadczenia, odkrywaniu jego mocnych stron, m.in. poprzez stawianie wyzwań intelektualnych, czy rozwojowych oraz inspirowaniu do wielkości – podkreśliła dr Kowalczuk-Walędziak. Okazało się, że ważnym pierwszym krokiem do nawiązania takiej relacji była już sama rozmowa kwalifikacyjna do programu, bezpośredni kontakt uczniów z wybranymi przez nich naukowymi opiekunami. Jak mówiła Dorota Sawicka z Centrum Popularyzacji Nauki, niejeden tutor po tej rozmowie na nowo odczytał list motywacyjny, jaki przesłał na etapie zgłoszeń licealista. - Robimy coś wspólnie i myślę, że spotykamy się mniej więcej w połowie drogi: to są moje oczekiwania, to co ja chciałabym z panią Zuzanną zrobić, ale też jej marzenia, pasje, propozycje. I mam nadzieję, że coś nam z tego dobrego wyjdzie – mówiła prof. Kamila Budrowska. – Praca turoska, praca w relacji uczeń – mistrz, to jest praca, którą uniwersytety znają od wieków. My mamy pojedynczych uczniów, doktorantów, magistrantów, a teraz będziemy mieli jeszcze uczniów liceów. Zamiast powitalnych dyplomów, uczniowie dostali karty biblioteczne, dzięki którym będą mogli korzystać z księgozbioru Biblioteki Uniwersyteckiej. Naukową atmosferę podczas inauguracji zapewnił wykład "Jak pracuje ludzki mózg?", który wygłosił dr Marek Bartoszewicz z Wydziału Biologii UwB. Pilotażowy program tutorski "Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca" został zainicjowany na największej podlaskiej uczelni jesienią 2022 r. Jest skierowany do zdolnych uczniów, chcących rozwijać swoje naukowe pasje. Z myślą o nich nauczyciele akademiccy z UwB przygotowali prawie 40 bardzo różnych tematów do wyboru. Rekrutacja do tutoringu była dwuetapowa: kandydaci musieli przygotować list motywacyjny i wziąć udział w rozmowie kwalifikacyjnej z wybranym tutorem. W najbliższych miesiącach uczniowie, czyli tutees, będą nie tylko spotykać się regularnie ze swoimi naukowymi opiekunami i realizować własne projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują na koniec podczas uczelnianego Forum Tutoringu.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl
Sport 2025.10.18 19:34
Sport 2025.10.17 20:22
Aktualności 2025.10.17 18:30
Kryminalne 2025.10.17 16:50
Sport 2025.10.17 15:24
Aktualności 2025.10.17 14:50
Kultura i Rozrywka 2025.10.17 14:30
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji