
Dwie oferty na stole
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła oferty w przetargu na projekt i budowę węzła Dobrzyniewo Północ na realizowanym odcinku drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. To osobne zadanie inwestycyjne, na które zgłosiły się dwie firmy.
Najtańszą ofertę złożyła firma PORR, która wyceniła prace na 20,89 miliona złotych. Drugi wykonawca – UNIBEP – zaproponował kwotę 25,89 miliona złotych. Obecnie trwa analiza dokumentów i ocena obu propozycji. Przetarg prowadzony jest zgodnie z wytycznymi wynikającymi z wyroku TSUE z października 2024 roku, które mają chronić unijny rynek zamówień publicznych.
Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest jeszcze w 2025 roku. Zwycięzca przygotuje najpierw dokumentację do decyzji środowiskowej, później do pozwolenia na budowę (ZRID), a na końcu zrealizuje samą inwestycję. Harmonogram zakłada uzyskanie decyzji ZRID pod koniec 2027 roku, a roboty budowlane mają być prowadzone w 2028 roku.
Jak będzie wyglądał węzeł?
Nowy węzeł zostanie zlokalizowany w okolicach miejscowości Krynice. Wykorzystany zostanie wiadukt wybudowany w ramach trwającej inwestycji na odcinku S19. Do istniejącej infrastruktury dobudowane zostaną łącznice wjazdowe i zjazdowe, a także dwa ronda – po wschodniej i zachodniej stronie ekspresówki.
Budowa węzła Dobrzyniewo Północ umożliwi lokalnej społeczności lepszy dostęp do S19 zarówno od strony zachodniej (z obecnej DK65 Białystok – Ełk, w przyszłości drogi wojewódzkiej), jak i od strony wschodniej, z drogi powiatowej Krynice – DK65.
To inwestycja, na którą od dawna czekali mieszkańcy i przedsiębiorcy z gminy Dobrzyniewo Duże. Postulat jej realizacji wielokrotnie pojawiał się w trakcie budowy odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód.
ewa.reducha@bialystokonline.pl