274 wnioski z Podlaskiego w sprawie odroczenia terminu płatności składek

2020.03.30 07:46
W naszym województwie mamy już 274 wnioski w sprawie odroczenia terminu płatności składek ZUS, a w całym kraju jest to już ponad 18,4 tys.
274 wnioski z Podlaskiego w sprawie odroczenia terminu płatności składek
Fot: pixabay.com

Odroczenie składek o 3 miesiące

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest gotowy do realizowania tzw. tarczy antykryzysowej, której głównym celem jest ochrona zatrudnienia i zachowanie płynności finansowej w firmach.

Przedsiębiorcy mogą już skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o 3 miesiące terminu płatności składek oraz zawieszenie spłaty należności objętych zawartymi wcześniej umowami. Zgodnie z przepisami przesunięcie płatności może dotyczyć składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych.

- To wniosek składający się z jednej strony, w którym przedsiębiorca określa, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na jego sytuację finansową i brak możliwości opłacenia w terminie należności - wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych województwa podlaskiego.

Każdy z przedsiębiorców powinien zastanowić się, z jakiej pomocy chce skorzystać. Możliwości jest wiele i wszystko wskazuje na to, że będzie ich jeszcze więcej. Mowa między innymi o zwolnieniu mikrofirm ze składek na ubezpieczenia społeczne. Do tego przedsiębiorcy będą zwolnieni z opłaty prolongacyjnej za skorzystanie z ulg w opłacaniu składek. Ponadto nowa ustawa przewiduje świadczenie postojowe w kwocie do ok. 2 tys. zł – dla zleceniobiorców (umowa zlecenia, agencyjna, o dzieło) i samozatrudnionych.

Przedsiębiorca, który skorzysta z odroczenia terminu płatności składek lub układów ratalnych, może liczyć na wstrzymanie postępowania egzekucyjnego oraz stosowania sankcji.

Wnioski mogą być złożone elektronicznie poprzez PUE ZUS, wysłane pocztą lub wrzucone do specjalnych pojemników w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jak wygląda obsługa klientów w ZUS?

W ciągu dwóch najbliższych poniedziałków - 30 marca oraz 6 kwietnia - placówki ZUS będą czynne do godz. 15.00.

- Nadal sale obsługi klientów w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych są dostępne tylko w ramach wydzielonych stref, w których klienci mogą samodzielnie składać wnioski do przeznaczonych do tego skrzynek (bez kontaktu osobistego z pracownikiem ZUS). Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa naszych klientów i pracowników - informuje Katarzyna Krupicka.

W przypadku potrzeby kontaktu można skorzystać z informacji telefonicznej, maila, listu lub skorzystać z portalu PUE ZUS.

- Klienci Zakładu mogą przesyłać pytania mailowo (cot@zus.pl) lub przez formularz zapytania ze swojego profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – wyjaśnia Katarzyna Krupicka.

Do dyspozycji klientów jest również ogólna infolinia ZUS pod numerem 22 560 16 00. Konsultanci obsługują ją w dni robocze w godz. 7.00-18.00.

Dodatkowo w związku z epidemią koronawirusa ZUS uruchomił trzy nowe infolinie, czynne również w dniach roboczych, ale w godz. 7.00-15.00:
- 22 290 87 01 - informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły,
- 22 290 87 02 -infolinia dla przedsiębiorców,
- 22 290 87 03 -obsługa w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl

727 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39