
Węzeł w dobrym miejscu
Planowany węzeł Dobrzyniewo Północ powstanie w okolicach miejscowości Krynice, na trasie odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Zostanie zlokalizowany przy już istniejącym wiadukcie drogowym, wybudowanym w ramach głównej inwestycji. W jego sąsiedztwie przebiega droga powiatowa łącząca Krynice z drogą krajową nr 65 (DK65), ważnym szlakiem prowadzącym z Białegostoku w kierunku Ełku i granicy z Litwą.
W ramach zadania powstaną nowe łącznice zjazdowe i wjazdowe, a także dwa ronda: po wschodniej i zachodniej stronie drogi ekspresowej. Dzięki temu mieszkańcy okolicznych miejscowości zyskają bezpieczny i komfortowy dostęp do S19 z obu stron.
Odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców
Decyzja o budowie dodatkowego węzła nie zapadła przypadkowo.
– To efekt licznych głosów mieszkańców i przedsiębiorców z gminy Dobrzyniewo Duże – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku.
Już na etapie budowy głównego odcinka S19 zgłaszano potrzebę zapewnienia dogodnego włączenia się do nowej trasy szybkiego ruchu.
Obecnie, bez węzła Dobrzyniewo Północ, dojazd do najbliższych wjazdów na S19 wiązałby się z koniecznością nadkładania kilku, a nawet kilkunastu kilometrów. Dla wielu firm i mieszkańców to czasochłonne i kosztowne. Nowy węzeł znacząco poprawi dostępność komunikacyjną gminy, a w przyszłości może też przyciągnąć inwestorów.
Co dalej? Przetarg, projekt i budowa
Ogłoszenie o przetargu na wykonawcę zadania trafiło już do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. 4 lipca zostanie opublikowane na platformie zakupowej GDDKiA. Realizacja będzie prowadzona w systemie "Projektuj i buduj". Oznacza to, że zwycięska firma przygotuje najpierw dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę (ZRID), a następnie przystąpi do robót.
Zgodnie z harmonogramem prace projektowe ruszą jeszcze w 2025 roku. Wydanie decyzji ZRID planowane jest na koniec 2027 roku, a właściwa budowa ma rozpocząć się w 2028 roku. Czas oczekiwania, choć długi, wynika z konieczności spełnienia wielu rygorystycznych wymagań środowiskowych i technicznych.
Via Carpatia – kręgosłup transportowy Europy Wschodniej
Droga ekspresowa S19 stanowi kluczowy element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, biegnącego od Litwy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię aż do Grecji. W Polsce ma długość blisko 700 km i łączy strategiczne miasta wschodniej części kraju, między innymi Białystok, Lublin i Rzeszów, z południową granicą państwa.
W województwie podlaskim trwa intensywna budowa kolejnych odcinków S19. Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, na którym powstanie nowy węzeł, ma długość 10,2 km. Jest realizowany przez firmę Unibep SA w konsorcjum z Budrexem. Jego zakończenie planowane jest na 2026 rok.
Nowy węzeł Dobrzyniewo Północ to kolejny krok w kierunku poprawy mobilności mieszkańców i przedsiębiorców z północnej części województwa podlaskiego. Dzięki niemu region będzie jeszcze lepiej skomunikowany z Białymstokiem, krajową „dziewiętnastką” oraz drogą krajową nr 65. To nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale także w rozwój gospodarczy i jakość życia.
ewa.reducha@bialystokonline.pl