POLECAMY
To dobra wiadomość dla mieszkańców powiatu siemiatyckiego i podróżnych na trasie Białystok – Lublin. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji dla węzła Żurobice – nowego połączenia na powstającym właśnie odcinku drogi ekspresowej S19. Prace przygotowawcze ruszą jeszcze w tym roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na 2031.
Inwestycja z myślą o mieszkańcach i przedsiębiorcach Nowy węzeł drogowy Żurobice ma powstać na trasie ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn, dokładnie w miejscu jej przecięcia z drogą powiatową Nurczyk – Żurobice – Makarki. Lokalizacja ta nie jest przypadkowa – to odpowiedź na postulaty lokalnej społeczności i firm działających w gminach Dziadkowice, Milejczyce, Grodzisk i Drohiczyn. – Bez węzła Żurobice najbliższe zjazdy na "eskę" to Boćki i Siemiatycze Północ, a dzieli je prawie 30 kilometrów. To duża bariera komunikacyjna, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości – wskazują samorządowcy. Nowy obiekt drogowy ma realnie skrócić dojazd do ekspresówki, zwiększyć dostępność komunikacyjną regionu i odciążyć lokalne drogi. Najpierw dokumentacja i decyzje Program Inwestycji, podpisany przez ministra infrastruktury, to pierwszy formalny krok do rozpoczęcia przygotowań do budowy. Dokument określa między innymi ogólne założenia techniczne i wstępne koszty. W 2025 roku – po podpisaniu umowy z wykonawcą – rozpoczną się prace projektowe i środowiskowe. Do połowy 2027 roku planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Budowa ruszy w 2029 roku, a zakończy się dwa lata później – w 2031 roku. Koszt samych prac przygotowawczych oszacowano na blisko 1,4 miliona złotych. W ramach inwestycji powstanie między innymi wiadukt nad trasą S19, a także łącznice zjazdowe i wjazdowe, które połączą drogę ekspresową z siecią lokalnych dróg – obecnie DK19, a w przyszłości z drogą wojewódzką i drogą powiatową. S19: budowa na finiszu, most nad Bugiem coraz bliżej Odcinek S19 Malewice – Chlebczyn, w skład którego wejdzie węzeł Żurobice, jest jednym z najbardziej zaawansowanych fragmentów budowanej drogi ekspresowej Via Carpatia. Liczy 25 kilometrów, a jego kluczowym elementem jest 600-metrowy most i estakada nad rzeką Bug i jej doliną – największy obiekt inżynierski tej inwestycji. Budowa ruszyła wiosną 2024 roku i obecnie jest ukończona w ponad 60%. Oddanie odcinka do ruchu zaplanowano na drugą połowę 2026 roku. Całkowity koszt realizacji tego etapu to ponad 655 milionów złotych. Dlaczego ten węzeł jest ważny? Chodzi o: lepszą dostępność dla mieszkańców i firm (krótszy dojazd do ekspresówki z gmin Dziadkowice, Milejczyce, Grodzisk i Drohiczyn), bezpieczeństwo ruchu drogowego (więcej węzłów to mniejsze obciążenie dróg lokalnych i mniej niebezpiecznych manewrów), rozwój regionu (łatwiejszy transport towarów, dojazd pracowników, większa szansa na inwestycje).
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Sport 2025.10.02 20:52
Aktualności 2025.10.02 18:00
Sport 2025.10.02 16:22
Kultura i Rozrywka 2025.10.02 16:00
Kryminalne 2025.10.02 16:00
Sport 2025.10.02 14:19
Aktualności 2025.10.02 13:40
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji