POLECAMY
Władze miasta oraz przedstawiciele z Aeroklubu Polskiego podpisali list intencyjny, który pozwoli na przekształcenie Krywlan z lotniska sportowego w lotnisko użytku publicznego.
Lotnisko w 2017 r. - Ten list intencyjny daje możliwości do działania - tłumaczył tuż po podpisaniu dokumentu prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Zawarte w poniedziałek (2.02) porozumienie zakłada, że większa część działań inwestycyjnych będzie leżała po stronie miasta. Magistrat ma przygotować plan miejscowy oraz zabezpieczyć pieniądze w budżecie. - Do tych pierwszych prac będziemy przystępować niezwłocznie - deklaruje prezydent. W tym czasie Aeroklub Polski przystąpi do zmiany statusu lotniska z użytku wyłącznego na lotnisko użytku publicznego. Zgodę na to powinien uzyskać w ciągu najbliższych 9 miesięcy. Następnie miasto ogłosi przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego lotniska. Potem zostanie wykonane ogrodzenie terenu i ogłoszony przetarg na dokumentację. Gdy ta będzie gotowa, rozpoczną się prace budowlane. Obejmą one odwodnienie pola wzlotów i utwardzenie pasa startowego o długości 1350 m. Najpóźniej 9 miesięcy po oddaniu do użytku drogi startowej, Aeroklub powinien uzyskać zezwolenia i decyzje konieczne do wpisania lotniska Krywlany w rejestrze lotnisk cywilnych. Jak informuje prezydent miasta, budowa ma trwać w latach 2016-2017. Z lotniska, z uwagi na czas potrzebny na certyfikację, będzie można korzystać w 2017 r. Tylko dla małych samolotów Krywlany będą nowym typem lotniska - o tzw. ograniczonej certyfikacji. - To będzie pierwsze tego typu lotnisko w oparciu o nowe rozwiązania prawne - informuje Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego. - W ciągu 5-10 lat może powstać 20 takich lotnisk w Polsce. W porównaniu z lotniskami podlegającymi "pełnej" certyfikacji, wymagania dla tych o ograniczonej certyfikacji są łagodniejsze, podobne do wymagań stawianym lotniskom użytku wyłącznego. Dla Krywlan zostaną określone rodzaje lotów, jakie mogą być na nim wykonywane, czas, w jakim mogą być obsługiwane samoloty oraz typy maszyn, jakie będą mogły tam lądować i startować. - To model minimum nakładów, maksimum korzyści - ocenia Sulik. Jak tłumaczy, z lotniska polecimy do każdego z państw Schengen, czyli tam, gdzie nie jest potrzebna odprawa celno-paszportowa. Z Białegostoku dostaniemy się do dużych hubów lotniczych (np. takich jak Londyn), skąd będzie można kontynuować podróż do wszystkich zakątków świata. - Pierwsze podejście to loty samolotów dyspozycyjnych, związanych z działalnością gospodarczą, publiczną i turystyką lotniczą - prognozuje. Prezes Aeroklubu Polskiego powiedział też, że "w przyszłości będzie można mówić o lotach poza Schengen". Będzie to się wiązało z utworzeniem punktu kontroli celno-paszportowej. W Białymstoku będą mogły startować zarówno samoloty z napędem śmigłowym, jak i odrzutowym. Chodzi tu o maszyny do 30 pasażerów, ewentualnie o większej pojemności, ale wówczas lecące na krótkie dystanse. Niewykluczony rozwój Gdy lotnisko powstanie, jego prowadzeniem zajmie się Aeroklub Polski (w tej chwili zarządza siecią 30 lotnisk) we współpracy z Aeroklubem Białostockim. - To nie zamyka porozumień uruchomienia jakiejś linii, ale to już kwestie miedzy przewoźnikiem a samorządem - o ewentualnych lotach rejsowych mówi Truskolaski. Lotnisko lokalne w Białymstoku będą wspierać władze wojewódzkie, które nie podołały budowie portu regionalnego. - Dla mnie było utopią budowanie lotniska regionalnego w ostatniej chwili - mówi marszałek Mieczysław Baszko. Dodał, że wraz z końcem wyborów zapał dla tej inwestycji zmalał, a on sam zawsze był za budową lotniska w Białymstoku. Baszko zadeklarował przy tym "wszelką pomoc przy budowie, także pomoc finansową". Szacuje się, że koszt budowy lotniska na Krywlanach sięgnie 20 mln zł.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Kryminalne 2025.10.09 18:00
Aktualności 2025.10.09 16:00
Kultura i Rozrywka 2025.10.09 15:50
Sport 2025.10.09 14:21
Aktualności 2025.10.09 14:00
Sport 2025.10.09 13:46
Rodzina 2025.10.09 13:20
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji