975 osób online

Nowy wiadukt i tory na trasie Białystok - Warszawa

2022.01.31 10:26
Wiadukt nad torami w Szepietowie oraz 28 km nowego toru - to kolejne oddane właśnie do użytku elementy generalnie przebudowywanej trasy Rail Baltica w województwie podlaskim.
Nowy wiadukt i tory na trasie Białystok - Warszawa
Fot: PKP PLK

Nowy wiadukt w Szepietowie

Kierowcy korzystają już z nowego wiaduktu drogowego w Szepietowie. Obiekt został wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 66, która została poprowadzona nad linią kolejową Warszawa - Białystok oraz drogą gminną.

Nowy wiadukt wraz z dojazdami ma 800 m długości. Jego jezdnia ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. W ramach inwestycji przebudowano łącznie 2,7 km dróg i zbudowano dwa ronda.

Nowy wiadukt w Szpietowie poprawi bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym - kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami. Na trasie Warszawa – Białystok w minionym roku został też wybudowany wiadukt w Uhowie. Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Batica powstanie 25 bezkolizyjnych skrzyżowań.

28 km nowego toru

Wiadukt w Szepietowie to nie jedyna nowość na regionalnym odcinku Rail Baltici ostatnich dni. Na 28-kilometrowym fragmencie między stacjami Czyżew i Raciborami zbudowano jeden nowy tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jadą już po nowym torze, dzięki czemu wykonawca będzie mógł rozpocząć rozbiórkę sąsiedniego toru.

- Prace na polskim odcinku Rail Baltica postępują i właśnie wchodzą w kolejny etap. Otwieramy nowy odcinek torów od granicy województwa do stacji Racibory, a docelowo szykujemy wygodniejsze i szybsze podróże z Warszawy do Białegostoku i dalej przez Ełk, Suwałki i Trakiszki do państw bałtyckich. To modernizacja ważna zarówno w skali międzynarodowej, jak i regionalnej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacjach w Czyżewie, Szepietowie i Raciborach oraz przystankach Szymbory i Jabłoń Kościelna budowane są nowe perony. Zostaną w części udostępnione podróżnym. W kolejnych tygodniach wykonawca będzie montował elementy małej architektury i prowadził dalsze prace wykończeniowe.

Trwają prace na stacji Białystok

Z kolei w Białymstoku trwają prace na stacji, w tym m.in. budowa przejścia podziemnego. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się, łatwy dostęp do peronów i budynku dworca zapewnią windy i schody ruchome.

Przy osiedlu Zielone Wzgórza modernizowane jest przejście podziemne, które zapewni dostęp do nowego przystanku. W pobliżu osiedla Starosielce powstaje zaś łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Ełku do Bielska Podlaskiego.

Na trasie budowane i modernizowane są mosty oraz wiadukty, w tym prawie 200-metrowy most nad Narwią w Uhowie.

Modernizacja całej trasy przyczyni się do ekologizacji transportu poprzez poprawę efektywności i atrakcyjności transportu kolejowego.

Przebudowa podlaskiego fragmentu Rail Baltici będzie kosztować prawie 3,4 mld zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2023 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.