Pod Białymstokiem powstanie węzeł drogowy w typie koniczyny. Jest już umowa

2021.05.19 16:05
Białostocki oddział Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę na realizację kolejnego odcinka "dziewiętnastki" przy granicy stolicy Podlasia. Obejmie on węzeł Białystok Zachód, na którym połączą się dwie drogi ekspresowe.
Pod Białymstokiem powstanie węzeł drogowy w typie koniczyny. Jest już umowa
Fot: GDDKiA

Trasa ekspresowa nr 19 pomiędzy Krynicami, a węzłem Białystok Zachód to łącznie 10,2 km drogi. W rejonie miejscowości Krynice, włączy się w istniejącą "sześćdziesiątkę piątkę" Ełk - Białystok. Od zachodu będzie omijać Białystok, by na funkcjonującej drodze ekspresowej S8 (na planowanym węźle Białystok Zachód) połączyć się z odcinkami S19 będącymi już w realizacji: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe, Białystok Południe - Ploski oraz Ploski - Haćki.

GDDKiA ocenia, że choć odcinek Krynice - Białystok Zachód nie jest długi, to bardzo ważny. Przede wszystkim z uwagi na węzeł, który zaprojektowano w typie WA, czyli tzw. pełnej koniczyny. Na nim połączą się dwie drogi ekspresowe – powstająca S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.

Zadanie obejmować będzie też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i zostanie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca - wylicza GDDKiA.

Prace nad inwestycją już może zaczynać konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP (partner). Najpierw wykonawca będzie miał nieco ponad rok na wykonanie projektu i uzyskanie zezwolenia na realizację. Roboty w terenie przewidziane są na lata 2022-2024.

Wybór tego wykonawcy nie był bezproblemowy. Jeden przetarg na to zadanie unieważniono. W drugim wpłynęło 9 ofert, jednak najtańszą, złożoną przez konsorcjum NDI i NDI SOPOT (na 403,07 mln zł) odrzucono z uwagi na niespełnienie wymagań w zakresie doświadczenia. Firmy odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej, która jednak przyznała racje GDDKiA. Po tym padł wybór na następną w kolejności ofertę, właśnie konsorcjum PORR - UNIBEP opiewającą na 405,6 mln zł.

Droga Białystok Zachód - Krynice to fragment szlaku Via Carpatia na terenie Polski wykorzystujący przebieg już oddanych, budowanych lub planowanych odcinków dróg ekspresowych S19, S16 i S61. Będzie liczył ponad 700 km długości. Obecnie gotowych jest ok. 75 km tej trasy.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1165 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39