Białystok Online

Aktualności

Problemy z tunelami. Nie będzie wyjścia z przejścia miejskiego do peronu 1?

2023.01.26 08:10
Problemy z tunelami. Nie będzie wyjścia z przejścia miejskiego do peronu 1?
Fot: Malwina Witkowska. Wejście do tunelu miejskiego od strony ul. Kolejowej

Pasażerowie idący od strony ul. św. Rocha nie będą mieli schodów na peron 1, przez co konieczne będzie wyjście na ul. Kolejową i zrobienie "kółka". Problem pojawia się również w budynku dworca, gdzie nie będzie możliwe wstawienie schodów ruchomych.

Czy z tunelu miejskiego dojdziemy na peron 1?

Aktualnie w obrębie dworca kolejowego w Białymstoku realizowane są dwie inwestycje. Pierwszą jest przebudowa dworca przez spółkę PKP PLK S.A., która wykona przejście podziemne od budynku dworca wraz z wyjściami na perony. Drugą inwestycją jest tunel pieszo-rowerowy pod torami, za który odpowiada Urząd Miejski w Białymstoku. Powstanie on w miejscu dawnej kładki i będzie umożliwiał przejście z ul. św. Rocha do ul. Kolejowej.

Choć inwestycje realizowane są przez dwa odrębne podmioty, to jednak się łączą. I tu pojawia się kilka problemów, na które zwrócił uwagę nasz czytelnik. Pierwszym jest brak wyjścia na peron 1 (tego najbliżej dworca) z tunelu miejskiego.

- Ludzi, którzy przyjadą na dworzec od strony ul. św. Rocha i będą chcieli wsiąść do pociągu na peronie 1, czeka "slalom gigant". To, jak będzie wyglądało wyjście dedykowane dla peronu 1 dobrze widać w projektach, na upartego też na gruncie wyłania się to wyjście - przekazał nam czytelnik Marek Duńczewski.

Inwestycja Miasta Białystok ma przede wszystkim zapewnić komunikację pod terenem kolejowym i dostęp do peronów. W projekcie wprowadzane już zostały zmiany na prośbę lokalnej społeczności.

- Bezpośredni dostęp do peronu nr 1 zapewni winda. Z uwagi na lokalizację oraz układ geometryczny tunelu, nie ma możliwości wykonania schodów. Dojście piesze możliwe będzie przez wyjście z tunelu w rejonie skrzyżowania ul. Kolejowej i ul. Zwycięstwa. Z kolei dostęp do peronów nr 2, 3 i 4 zapewnią schody oraz windy - poinformował nas Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Peron nr 4 dodatkowo będzie posiadał ciągi komunikacyjne, które umożliwią dojście podróżnych od miejskiego centrum przesiadkowego do stacji kolejowej.

Nie będzie schodów ruchomych z budynku dworca do tunelu

Przejście od budynku dworca na perony buduje PLK S.A. w ramach modernizacji linii Rail Baltica.

- Pierwotnie projekt tunelu przewidywał budowę zwykłych schodów i pochylni. Po uwzględnieniu wniosków pasażerów i mieszkańców w projekcie wprowadzono zmiany, tj. instalację wind i schodów ruchomych - poinformował rzecznik prasowy.

Wobec tego dostęp z tunelu do peronu nr 1 zapewnią schody ruchome; dostęp z tunelu do dworca umożliwią schody oraz winda do poziomu -1 dworca; a dostęp z tunelu do peronów 2, 3 i 4 zapewnią schody zwykłe, ruchome oraz windy. I tu pojawia się kolejny problem. Czytelnik zwrócił uwagę, że schody ruchome powinny także powstać w zejściu z budynku dworca do przejścia podziemnego w tunelu kolejowym.

- To te schody, które obecnie prowadzą do toalet w budynku dworca. Trzeba drążyć temat, pytać o możliwości techniczne dodania tam schodów ruchomych. Bo zostanie nam taka głupota na zawsze. Na perony są schody ruchome, a już do dworca/wyjścia na miasto nie ma - oburzył się pan Marek.

Jednak takie rozwiązanie nie zostanie wprowadzone, ponieważ w trakcie prowadzonych uzgodnień PKP S.A. wskazywały, że nie jest możliwa budowa schodów ruchomych wewnątrz budynku dworca.

- Z tego powodu, dla zachowania ciągłości komunikacji, PLK S.A. także zaplanowały połączenie tunelu z dworcem za pomocą zwykłych schodów - wytłumaczył Tomasz Łotowski. - Nie ma też możliwości budowy bezpośredniej windy do poziomu 0 dworca lub na peron nr 1. Przyjęte rozwiązania zostały wprowadzone po konsultacjach z PKP S.A. oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - dodał.

Rzecznik wyjaśnił, że na wszystkie zaplanowane rozwiązania miały wpływ warunki konstrukcyjne budynku dworca, w tym niedostateczna ilość miejsca i ograniczona wysokość jego części podziemnej. Przy projektowaniu rozwiązań technicznych należało też wziąć pod uwagę zabytkowy charakter poszczególnych segmentów budynku.

W Białymstoku na stacji postępują prace przy budowie nowego peronu, przejścia podziemnego oraz przebudowie torów. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok.

Malwina Witkowska

Malwina Witkowska

malwina.witkowska@bialystokonline.pl

Przeczytaj także
Popularne dzisiaj

Masz ciekawy temat?

Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?

Napisz do nas