XXVII Katedralne Koncerty Organowe

dodane dnia: 2022-06-22 przez: kul57
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
XXVII Katedralne Koncerty Organowe
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2022-07-08 - 2022-08-26
XXVII Katedralne Koncerty Organowe odbędą się w dniach 8 lipca – 26 sierpnia w bazylice archikatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku


Program:

- 8 lipca, godz. 19:15 – Marcin Armański / Jelenia Góra

- 15 lipca, godz. 19:15 – Zbigniew Gach / Słupsk

- 22 lipca, godz. 19:15 – Stanisław Maryjewski / Lublin

- 29 lipca, godz. 19:15 – Przemysław Kapituła / Warszawa

- 12 sierpnia, godz. 19:15 – David Troiano / USA

- 19 sierpnia, godz. 19:15 – Rikke Kursch / Dania

- 26 sierpnia, godz. 19:15 – Urszula Bardłowska / Hiszpania i Józef Kotowicz / Białystok – bezpłatny koncert w ramach festiwalu Wschód Kultury / Inny Wymiar

Koncerty towarzyszące (wstęp wolny):

kościół św. Kazimierza w Białymstoku, ul. Świętego Kazimierza 2

- 10 lipca, godz. 19:00 – Sławomir Kamiński / Poznań

- 14 sierpnia, godz. 19:00 – David Troiano / USA
kościół MB Fatimskiej w Białymstoku, ul. Kraszewskiego 15B

- 24 lipca, godz. 18:50 – Adam Klarecki / Włocławek

- 15 sierpnia, godz. 18:50 – David Troiano / USA


Informacje o wykonawcach:

Marcin Armański urodził się w Kielcach w 1983 roku. Naukę gry na organach rozpoczął pod kierunkiem ks. Zbigniewa Rogali, jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej w Kielcach w klasie fortepianu. Kształcił się w Salezjańskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku w klasie Michała Olszewskiego. W 2007 roku uzyskał tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował w klasie profesora Juliana Gembalskiego i Zygmunta Antonika.

Od 2006 roku związany jest z Dolnym Śląskiem jako kantor Kościołów Pokoju w Świdnicy i w Jaworze oraz organista zboru ewangelicko-reformowanego we Wrocławiu. Prowadzi działalność pedagogiczną. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych i kompozytorskich. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla radia i telewizji (w tym dla telewizji amerykańskiej i japońskiej). W 2011 roku zagrał specjalny koncert podczas wizyty szwedzkiej pary królewskiej w Świdnicy. Jest organizatorem życia muzycznego na Dolnym Śląsku, od wielu lat prowadzi festiwale organowe, m.in. w Jeleniej Górze, Bolkowie, Karpaczu, Kaczorowie, Świdnicy. W 2016 roku zainicjował projekt edukacyjny „Ogólnopolskie Warsztaty dla Organistów i Muzyków Kościelnych”, który funkcjonuje pod patronatem Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.

Zajmuje się organmistrzostwem – rekonstrukcjami historycznych instrumentów klawiszowych.


Zbigniew Gach naukę gry na organach zaczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Olsztynie w klasie prof. Wiktora Włudyki, by po trzech latach kontynuować studia w tym zakresie. Z bardzo dobrym wynikiem ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Magdaleny Czajki i prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował m.in. w Niemczech, Czechach i Włoszech. W 2017 roku, nakładem wydawnictwa Ars Sonora ukazała się pierwsza płyta artysty, “Gach plays Bach”. Od 2018 roku jest dyrektorem Centrum Kultury Gminy Słupsk, sprawuje też kierownictwo artystyczne Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie. Jest laureatem stypendium artystycznego Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Słupska.


Stanisław Matyjewski urodził się w Lublinie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w klasie organów dr Jadwigi Kowalskiej oraz Instytut Muzykologii na Wydziale Teologii KUL w klasie organów specjalnych prof. Jarosława Wróblewskiego. Kształcił się również na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów tego samego pedagoga na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest pierwszym organistą archikatedry lubelskiej, członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej oraz wykładowcą Studium Organistowskiego w Lublinie.

W swoim repertuarze ma utwory od muzyki dawnej po współczesność. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje literaturę francuską i polską przełomu XIX i XX wieku oraz improwizacje. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich. W 2006 roku zdobył IV miejsce w konkursie kompozytorskim organizowanym przez Koło Naukowe Studentów IM KUL oraz wyróżnienie w Studenckim Międzynarodowym Konkursie Organowym w Ružomberku (Słowacja). Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką organową. Dokonał wielu premierowych nagrań utworów organowych polskich kompozytorów. Jest także autorem muzyki do pieśni i nabożeństw. Koncertował w kraju i za granicą. Jako akompaniator współpracuje na stałe z solistami i zespołami.


Przemysław Kapituła – organista, impresario muzyczny, kontynuator tradycji muzycznej archikatedry warszawskiej. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Kształcił się u wielu europejskich pedagogów, pobierał lekcje gry na fortepianie u prof. Kajetana Mochtaka, współpracował też z prof. dr. hab. Jerzym Erdmanem.

Regularnie koncertuje w kraju i za granicą, dając około 120 koncertów rocznie na najważniejszych festiwalach. Współpracował z solistami (m.in. B. Ładyszem, T. Żylis-Garą, O. Pasiecznik), chórami i zespołami orkiestrowymi (m.in. z Orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie). Specjalne miejsce w jego zainteresowaniach zajmuje twórczość wybitnych organistów polskich: Mieczysława Surzyńskiego (1866-1924) i Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946), jest wydawcą wszystkich ich utworów organowych na płytach.

Jako dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” organizuje ok. 270 koncertów rocznie, w których bierze udział ponad 25 tysięcy słuchaczy. Jest inicjatorem, dyrektorem naczelnym i artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie i Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry” w Warszawie. Jest także pomysłodawcą i twórcą koncertów: „Organy Śródmieścia – Warszawski Festiwal Organowy”, „Barokowe Organy” „Wielkie Organy w Archikatedrze”, „Organy Parafii św. Wojciecha na Woli”, „Organy Woli”. Zainicjował remont zabytkowych organów w warszawskim kościele św. Wojciecha. Jest laureatem nagrody prymasa Polski „Srebrna Piszczałka” (2009) za wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. Wykładał we Włoszech na kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej.


David Troiano – organista, dyrygent i tenor liryczny. Wykształcenie w dziedzinie wokalistyki zdobył na Uniwersytecie Stanowym Wayne, gdzie obecnie pełni funkcję adiunkta. Studiował także w klasie legendarnej organistki Marilyn Mason na Uniwersytecie Michigan i w klasie klawesynu Edwarda Parmentiera.

Krąg jego zainteresowań to hiszpańska muzyka epoki baroku oraz muzyka Ameryki Łacińskiej, zwłaszcza hiszpańskojęzycznej. Jako specjalista w tej dziedzinie prowadzi wykłady i wykonuje recitale organowe (AGO Regional Meetings, Almeria – Hiszpania, Tucson – USA).

Troiano wciąż poszukuje nowych brzmień organowych, ma na koncie wiele premierowych wykonań kompozytorów z obu Ameryk, m.in. Armando Torresa z Meksyku, Gilberta Martina, Armando Bayoli (Puerto Rico), Miguela Del Aguili (Urugwaj).

Ceniony jest także jako wokalista, szczególnie za wyjątkowe piękno głosu, a także dbałość o detale wykonawcze i wizerunek sceniczny. Na swoim koncie ma role w operach, operetkach i oratoriach. Bierze udział w wielu projektach, promujących muzykę wokalną, działa w stowarzyszeniu promującym operę komiczną, nagrywa płyty, uczestniczy jako solista w festiwalach i konferencjach oraz wykonuje liczne koncerty. Koncertował w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Włoszech, Portugalii, Meksyku, Szwecji i Norwegii, odbył tournée po Finlandii w duecie z barokowym skrzypkiem Tapani Yriola.
Obecnie pełni funkcję dyrektora muzyki w kościele św. Klary z Montefalco w Grosse Pointe w stanie Michigan.


Rikke M.S. Kursch – duńska organistka i dyrygentka chóralna. W 1990 roku zdobyła tytuł magistra w dziedzinach organistyki i dyrygentury w konserwatorium w Aarhus (organy – klasa Frode Steengaarda i Johna Frandsena; dyrygentura – klasa Sørena Bircha). Kontynuowała naukę dyrygentury w Göteborgu w Szwecji.

W latach 1995–2015 była dyrektorką muzyczną (organistką, dyrygentką i organizatorką koncertów) w kościele pw. NMP w Aalborgu, od 2015 – w Skaagen.
Nagrała dwa albumy z muzyką chóralną. Koncertowała w Skandynawii, Polsce i USA. Jest członkinią rady artystycznej największego skandynawskiego festiwalu muzyki klasycznej Vendsyssel Festival.


Urszula Bardłowska urodziła się w Białymstoku. Zamiłowanie do sztuki wokalnej rozwijała pod opieką prof. Violetty Bieleckiej. Śpiewała w chórach: Schola Cantoru Bialostociensis, Polski Chór Pokoju i Cantica Cantamus. Ukończyła Uniwersytet F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Jadwigi Rappé i Escuela Superior de Música Reina Sofia w Madrycie w klasie prof. Toma Krause. Stypendystka Ministerstwa Kultury w Hiszpanii, Fundacji AIE, Fundación Albeniz (Madryt), Fundacji Lion (Warszawa) i Urzędu Marszałka Województwa Podlaskiego. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich wybitnych pedagogów (m.in. M. Chance, H. Łazarska, W. Ochman, R. Grist, W. Rieger, F. Lott, S. Connolly). W 2007 roku zadebiutowała na scenie Opery i Teatru Wielkiego w Warszawie w roli pierwszego chłopca w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych w Niemczech, Hiszpanii, Włoszech i Francji. W 2012 roku odbyła tournée po Korei Południowej z hiszpańskim i koreańskim repertuarem. W Hiszpanii współpracuje z profesjonalnymi chórami: Coro de Radio y Televisión Española, Coro Nacional de España, Coro del Teatro Real, Coro de l´Auditori. Występuje w przedstawieniach operowych (rola Drugiej Wiedźmy w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcella w Teatro Real w Madrycie). Współpracuje z Instytutem Polskim w Madrycie i Stowarzyszeniem Tu Kultura w Sewilli, promując w Hiszpanii polską muzykę klasyczną. W 2021 roku otrzymała stypendium Stowarzyszenia Artystów w Hiszpanii (AIE) na realizację studiów podyplomowych wokalnej muzyki kameralnej w Escuela Superior de Música en Cataluña (ESMUC).
Józef Kotowicz – białostocki organista i pedagog. Adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, wykładowca w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim (1994 r.). Członek Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku. Kierownik artystyczny odbywających się od 1996 roku w białostockiej bazylice Katedralnych Koncertów Organowych. Ma w dorobku pięć płyt.

Uczestniczy w licznych krajowych i zagranicznych festiwalach organowych. Regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Holandii, Estonii, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tournée koncertowe w USA.


Bilety: 15 zł (oprócz ostatniego koncertu, w którym udział jest bezpłatny). Do kupienia w kasach kina Forum i CLZ, na bilety.bok.bialystok.pl oraz na miejscu wydarzenia na pół godziny przed rozpoczęciem (w katedrze sprzedaż biletów wyłącznie za gotówkę)
Miejsce imprezy
Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Białymstoku, ul. Kościelna 2

1009 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39