Sterowanie sygnalizacją świetlną na około 120 skrzyżowaniach, pierwszeństwo przejazdu dla autobusów komunikacji miejskiej, tablice informujące o utrudnieniach w ruchu, objazdach, wypadkach a także dostępnych miejscach postojowych - to najważniejsze elementy systemu zarządzania ruchem, który powstanie w Białymstoku.
- Będzie się jeździć płynniej, lepiej, będzie ekologicznie. Poprawi się poziom bezpieczeństwa i płynność ruchu rowerowego - o efektach wprowadzenia nowego systemu mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.
- Białystok dołączy do grona najlepiej rozwiniętych miast europejskich - twierdzi Marek Bielski, przedstawiciel Siemensa i podaje przykłady metropolii, które stosują takie rozwiązanie: Londyn, Paryż czy Berlin.
Inteligentny system transportowy Siemens stworzył dla Warszawy, ale w stolicy objął on jeden ciąg komunikacyjny. Podobny działa również w Krakowie i w Łodzi, lecz w tych miastach także nie sięga na wszystkie osiedla.
- Białostocki system pokryje największą połać miasta - podkreśla Bielski.
Według jego informacji, dzięki systemowi przepustowość transportu publicznego zwiększy się o 20% - tak było chociażby w Londynie. Oznacza to, że jeśli teraz jeździmy po mieście przez godzinę, potem zajmie nam to niespełna 50 minut.
System będzie działał w ten sposób, że w całym Białymstoku zostanie rozmieszczonych kilkaset detektorów pojazdów i kamer automatycznego rozpoznawania tablic, które będą mierzyć natężenie ruchu samochodowego i czas przejazdu. System zbierze te informacje, określi prognozy ruchu i w oparciu o nie oraz o dane historyczne na bieżąco będzie optymalizował zarządzanie sygnalizacją świetlną. Całość oprze się o skomplikowany, "uczący się" algorytm. Wszystko będzie działać automatycznie, ale w razie potrzeby pozostanie możliwość sterowania ręcznego. W przypadku awarii, sygnalizacja będzie działać standardowo.
W ramach projektu powstanie także Centrum Zarządzania Ruchem przy ul. Składowej, które zintegruje całą bazę danych i umożliwi zdalną obsługę systemu.
Budowa systemu zarządzania ruchem będzie kosztować 26,5 mln zł. Inwestycja ta jest jednym z elementów III etapu projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku". Według harmonogramu ma być gotowa w połowie 2015 roku.
ewelina.s@bialystokonline.pl