POLECAMY
Kierowcy już mogą korzystać z 40 km nowych dróg – 21 km ekspresowej S19 wokół Bielska Podlaskiego oraz 19 km obwodnic Suchowoli i Sztabina.
Droga ekspresowa S19 wokół Bielska Podlaskiego W piątek (31 października) otworzono dwa odcinki S19: Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (9 km) i Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12 km). Trasa prowadzi nowym śladem po północno-zachodniej i zachodniej stronie Bielska Podlaskiego. To pierwsze fragmenty S19 w województwie podlaskim i część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, które łączą kraje nadbałtyckie z państwami basenu Morza Śródziemnego. Na obu odcinkach kierowcy mogą korzystać z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu każda (2x2x3,5 m) oraz pasów awaryjnych (2,5 m). Powstały też węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ – połączenie z DK19 (docelowo drogą wojewódzką), Bielsk Podlaski Zachód – połączenie z DK66 oraz węzeł Boćki – na przecięciu z DK19. Południowa obwodnica Bielska Podlaskiego W ramach inwestycji przebudowano odcinek DK66 o długości 2,6 km, łączący się z południową obwodnicą Bielska Podlaskiego, oddaną do ruchu 27 sierpnia 2025 r. Budowa odcinków S19 ruszyła jesienią 2023 r., a kontrakty w systemie „Projektuj i buduj” wyniosły ponad 635 mln zł. Rozbudowa S19 Trasa ekspresowa na południe od Białegostoku zostanie wydłużona do blisko 70 km, obejmując odcinki Deniski – Haćki, Boćki – Malewice i Malewice – Chlebczyn. Na północ od Białegostoku powstają odcinki Kuźnica – Sokółka Północ (15 km) oraz Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,1 km). Obwodnice Suchowoli i Sztabina Kierowcy mogą korzystać z nowych obwodnic na DK8: Suchowoli i Sztabina. Łączna długość tras przekracza 19 km. Obwodnica Suchowoli ma 15 km i omija siedem miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne, Krzywą i Suchowolę. Natomiast obwodnica Sztabina liczy 4,2 km i przebiega po wschodniej stronie miejscowości. Trasa przecina dolinę Biebrzy estakadą o długości 665,5 m, szerokości 14,5 m i wysokości konstrukcyjnej 3,9 m. Obie inwestycje mają jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu (przekrój 1x2) i obustronne pobocza bitumiczne. Nawierzchnia dróg przenosi obciążenie 11,5 t/oś. Ich budowa była realizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Obwodnica Suchowoli otrzymała dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Wartość kontraktów w systemie „Projektuj i buduj” wyniosła prawie 250 mln zł dla Suchowoli i blisko 140 mln zł dla Sztabina. Prace ruszyły jesienią 2023 r. Nowe drogi wyprowadzają ruch tranzytowy z miast, poprawiają bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców regionu.
Diana Rusiłowicz
24@bialystokonline.pl
Kultura i Rozrywka 15:10
Aktualności 15:00
Biznes 14:10
Sport 14:10
Sport 13:11
Kryminalne 13:00
Kultura i Rozrywka 12:00
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji