"Będzie grubo" - zapowiadają organizatorzy Up To Date Festival

2021.08.19 16:20
Festiwal Up To Date zbliża się wielkimi krokami. Odbędzie się on od 3 do 5 września, głównie na Stadionie Miejskim, ale przewidziane są także inne lokalizacje w przestrzeni miasta.
"Będzie grubo" - zapowiadają organizatorzy Up To Date Festival
Fot: Anna Kulikowska
Podczas konferencji Up To Date

Up To Date Festival odbywa się w Białymstoku, w samym sercu północno-wschodniej Polski. Każdego roku, od ponad dekady UTDF odwiedza ponad 10 tys. gości, zaś wydarzenia festiwalowe mają swoje miejsce w tak różnorodnych przestrzeniach, jak Stadion Miejski w Białymstoku, Opera i Filharmonia Podlaska czy Pałac Branickich. Misją Up To Date Festivalu jest prezentacja przeróżnych gatunków muzyki elektronicznej i basowej, zaczynając od ambitnego rapu, przez muzykę techno, electro, na ambiencie i współczesnej klasyce kończąc.

Większość aktywności festiwalowych rozgrywa się wokół trzech scen: Pozdro Techno, Centralny Salon Ambientu oraz Beats. Za każdą z nich stoi nasza autorska myśl i filozofia, które da się odczytać nie tylko z charakterystycznej scenografii czy aranżacji przestrzeni, ale przede wszystkim z samego doboru występujących na nich artystek i artystów.

Festiwal w czasach pandemii

- Jest to druga edycja, która odbywa się w warunkach pandemicznych, zeszły rok był ekstremalny, ten rok hiperekstremalny. Impreza odbędzie się głównie na Stadionie Miejskim. Wiele festiwali postanowiło odpuścić festiwale w tym trudnym czasie, my nie odpuściliśmy – powiedział Jędrzej Dondziło, koordynator z ramienia Stowarzyszenia Pogotowie Kulturalno – Społeczne podczas konferencji.

Up To Date wspierany jest przez Miasto Białystok oraz samorząd województwa podlaskiego.

- Festiwal jest marką samą w sobie, miasto wspiera Festiwal – stwierdził Rafał Rudnicki, zastępca prezydenta Białegostoku.- Jest to jedno z kluczowych wydarzeń w polityce kulturalnej miasta. Zawsze festiwal może liczyć na naszą pomoc. Udało się wykreować markę – dodał.

- Samorząd woj. podlaskiego jest od kilku lat partnerem, z czego się bardzo cieszymy. Mimo przeciwności losu ekipa festiwalowa postanowiła zorganizować wydarzenie. Będzie to na pewno wspaniała i bezpieczna zabawa – wyraziła nadzieję rzeczniczka marszałka Artura Kosickiego, Izabela Smaczna – Jórczykowska.

Ze względu pandemię będą obowiązywały ścisłe reguły. Organizatorzy Festiwalu przewidzieli 250 biletów dla niezaszczepionych. Przewidują oni, że przewinie się ok. 2000 osób. Będzie dokonywana weryfikacja, z aplikacją pacjent.gov.pl Będą konieczne maseczki i dezynfekcja rąk. Zrezygnowano z transmisji on-line.

- Festiwal wpisał się w krwioobieg Stadionu Miejskiego, pokazuje inny wymiar tego, co robimy na co dzień. Trudno wyobrazić sobie stadion we wrześniu bez Up To Date. Dla nas jest to bardzo ważne wydarzenie. Stadion daje wiele możliwości – stwierdził Adam Popławski, prezes Stadionu Miejskiego.

Podczas Festiwalu będzie specjalna scena Czwórki Polskiego Radia. Będzie można usłyszeć na niej muzykę rap.

- Czwórka jest najmłodszym kanałem Polskiego Radia, skierowanym do młodego odbiorcy. Nastawiony jest głównie na muzykę szeroko pojętą alternatywną – powiedział Kamil Jasiński z Czwórki.

Wśród ogłoszonych dziś artystek i artystów znaleźli się:

ADIEL

Autorka hipnotycznych, ekstatycznych setów podczas słynnych imprez Goa Ultrabeat w Rzymie, gdzie działa jako DJ rezydentka. Po zdobyciu wprawy w kierowaniu emocjami tłumów, Adiel rozpoczęła w 2016 roku swoją własną wytwórnię – Danza Tribale – solidnym debiutanckim wydaniem pt. „Anatomia Del Cavallo”, które zdobyło uznanie publiczności i krytyków. Z jej gęsto zalesionych muzycznych fantazji przebijają wirujące melodyczne motywy, niesamowita atmosfera i urzekające rytmy 4/4. Adiel, prowadząc Danza Tribale i skupiając się na publikacji efektów swojej pracy twórczej, ma na celu stworzenie platformy dla dynamicznego, głębokiego techno, na przemian dzikiego i trzymanego w ryzach, instynktownego i wyrafinowanego, a przy tym funkcjonalnego, lecz dalekiego od bycia jedynie narzędziem.

AFRA

Po około ośmioletniej przerwie Afra nie mogła dłużej wypierać się swojej miłości do DJ-ingu, dlatego odkurzyła swoją kolekcję winyli, skompletowała też zestaw nowych płyt i powróciła do ukochanej pasji. To wszystko miało miejsce w 2017 roku i trwa do dziś. Brzmienie Afry rozwinęło się do mieszanki techno, electro, acidu i EDM. Amsterdam - Rotterdam - Berlin stały się dla Afry świętą trójcą ostatnich lat.
Afra jest prawdziwą miłośniczką winyli. Niedoskonałości, które wiążą się z jego brzmieniem i skupienie, które jest potrzebne do miksowania czarnego złota, są dla niej źródłem czystej, nieposkromionej energii. Wszystkie swoje sety miksuje właśnie z winyli i znana jest z różnorodnych występów – od tych bardziej subtelnych aż po sety w szczytowych momentach imprez.

CHANGSIE

Pochodząca z nadmorskiego miasta Chiba w Japonii, Changsie jest jedną z najbardziej szanowanych DJ-ek Tokio. Uszy Changsie od dawna są dostrojone do pozbawionych granic możliwości współczesnej kultury klubowej. W młodości zafascynowana brzmieniami hip-hopu i R&B, natomiast w swojej dojrzałej pracy twórczej czerpie z dubstepu oraz UK bassu. Changsie w swojej otwartości posiada zdolność przechodzenia od stanów medytacyjnych do rytmicznej złożoności bleep techno oraz ekstazy acidowego house'u i techno.

FORMER

Producent i artysta wizualny. Znany ze swoich technicznych zdolności do wykorzystywania i manipulowania syntezatorowymi wokalami, eksploruje nietuzinkowe, klubowe brzmienie przepełnione bujnymi liniami melodycznymi i mechanicznymi chórami. Zawsze na krawędzi breaków, techno i eksperymentalnych króliczych nor. Dzięki swojej pracy w animacji 3D i projektowaniu graficznym, Former buduje własną syntetyczną rzeczywistość, która towarzyszy muzyce. Zainspirowało to kolegę po fachu, artystę 3D WangNewOne, do zaproszenia go do zadebiutowania na swojej trasie A/V wzdłuż wybrzeża Chin.

GADI SASSOON LIVE

Włoski kompozytor Gadi Sassoon debiutuje na A Strangely Isolated Place z eksperymentalną eksploracją „niemożliwej fizyki”; misterną ścieżką dźwiękową opartą na nowo stworzonych dźwiękach i abstrakcyjnych atmosferach. W 2015 roku Gadi został zaproszony do Edynburga przez The NESS Project, aby sprawdzić efekty ich pracy nad syntezą dźwięku. Z pomocą superkomputera, grupa NESS stworzyła nowe systemy cyfrowe zdolne do tworzenia dźwięków tak złożonych, bogatych i realistycznych, że nie dało się ich odróżnić od instrumentów akustycznych. Co więcej, kod można było zhakować w celu stworzenia całkowicie wyimaginowanych światów dźwiękowych o dziwacznych właściwościach fizycznych. Gadi zakochał się w tym pomyśle i został kompozytorem-rezydentem NESS na kolejne lata, współpracując z naukowcami przy tworzeniu „niemożliwych instrumentów”, takich jak milowe trąby dmuchane smoczym ogniem w „Black Hole Fanfare”, palce igły przeczesujące wiecznie wibrujące struny w „Pi (π)”, gigantyczne rezonujące kratownice ze związanych mas i sprężyn w suicie „Moto Perpetuo” i „Collision Suite”, marmurowe bloki ślizgające się po tysiącstrunowych podstrunnicach w „Young's Modulus”, zmieniające się w czasie, podskakujące obiekty w „Chaos & Order” czy orkiestra gigantycznych smyczkowych basów w „Life On A Tidally Locked Planet”. Te wszystkie abstrakcyjne wizje to efekty pracy Gadiego Sassoona.

ROZA TERENZI

Roza Terenzi została zauważona w 2016 roku po latach eksperymentowania i doskonalenia swoich umiejętności producenckich, co pozwoliło jej na ukształtowanie własnego stylu. Gdy przeniosła się z Perth do Melbourne, nagrania, które powstały w jej rodzinnym mieście, zostały uwiecznione na jej pierwszej EP-ce dla Good Company, co dało jej przepustkę do świata klubów. Australijska mekka kultury klubowej przyjęła ją z otwartymi ramionami i od tego czasu stała się ważnym elementem sceny, grając podczas większości weekendów, otwierając występy dla takich artystów, jak choćby Objekt, Avalon Emerson, Volvox, Legowelt czy Jayda G.

SHACKLETON LIVE

Shackleton jest angielskim producentem i założycielem wytwórni Skull Disco (wraz z Appleblimem) oraz Woe to the Septic Heart!. Jedna z najbardziej wpływowych i bezkompromisowych postaci w kulturze eksperymentalnej muzyki basowej. Styl muzyczny Shackletona był w przeszłości opisywany jako mieszczący się w ramach dubstepu, garage i techno, ale jego paleta muzyczna jest znacznie bogatsza. W swojej twórczości Shackleton czerpie z szerokiego zakresu muzyki świata, w tym wpływów afrykańskich, arabskich czy indyjskich, co w efekcie syntezy z elektroniczną materią przynosi osobliwie hipnotyczne i psychodeliczne brzmienie. Twórczość Shackletona brzmi jak rytualna muzyka z innego wymiaru.

SPECTRIBE

Od ponad dziesięciu lat VJ i reżyser multimediów. Występował na prawie wszystkich festiwalach muzycznych w Polsce, współpracując z takimi zespołami jak Skalpel, Miloopa, Oszibarack, Igor Boxx. Jako reżyser multimediów współtworzył spektakle między innymi Krystiana Lupy, Jana Klaty, Agaty Dudy-Gracz... Na Wrocławskiej Fontannie Multimedialnej, gdzie sprawuje stanowisko dyrektora artystycznego, współpracował z Brianem Eno.
Współtwórca efektów specjalnych nominowanego do Oskara filmu: “Królik po Berlińsku” w reż. Bartka Konopki. Zafascynowany muzyką elektroniczną od lat.
Założyciel grupy SLAP, która na scenie muzyki elektronicznej w Polsce działa nieprzerwanie od wielu lat, pasjonat mocnego brzmienia, freak z dziedziny audio i krytyczny słuchacz. Supportował występy takich gwiazd jak: Regis, DVS-1, Efdemin, Polar Inertia , Paula Temple, Function, Answer Code Request, Etapp Kyle,Headless Horseman, OPhase, IVVO, Deadbeat, Extrawelt, Hector Oaks, Fiedel, Norman Nodge, Dax J, James Ruskin i in.

VRIL

Na pozór z niczego, przez kurz i bez huku, Vril pojawił się na scenie. Jego muzyka zrobiła tak duże wrażenie, że natychmiast znalazła się w selekcji Marcela Dettmanna na jego płycie „Conducted” i na liście wydawnictw Ostgut Ton. Jego brzmienie to poszukiwanie nieustannego ruchu i odkrywanie niekończącej się energii.

Nie tylko Stadion Miejski

Od kilku lat domem festiwalu są kryte parkingi Stadionu Miejskiego. To tam ulokowano trzy sceny: Beats. Scena Jelenia, Pozdro Techno i Czwarta Scena Czwórki. Centralny Salon Ambientu w tym roku odbędzie się w przestrzeni dotąd niegoszczącej tego typu wydarzeń – po raz pierwszy miejscem do głębszego doświadczenia ambientowych brzmień staną się ogrody Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego. Po raz kolejny muzyka wypełni też barokowe wnętrza Auli Magna Pałacu Branickich, gdzie odbędzie się Koncert Zamknięcia tegorocznej edycji UTDF. Ponadto trzy festiwalowe dni kończyć będą się podczas after parties w klubie FOMO przy ul. Białówny.

Powraca akcja 50+ i wyślij pocztówkę do babci

Organizatorzy wracają z akcją 50+ na Up To Date. Jest to jedyna w swoim rodzaju okazja, by pokolenie, którego młodość przypadła nieco wcześniej, mogło również dotknąć „młodej” kultury muzycznej. Każda osoba mająca powyżej 50 lat może uczestniczyć za darmo w wydarzeniach festiwalowych mających miejsce na Stadionie Miejskim - wystarczy dowód osobisty oraz potwierdzenie szczepienia w aplikacji mObywatel lub wydruk z profilu pacjent.gov.pl.

Powraca również pocztówkowy kramik UTDF 'Wyślij Pocztówkę do Babci". Już po raz czwarty prosto z Festiwalu będzie można pozdrowić babcię, dziadka, mamę czy tatę, wysyłając do nich pocztówkę!

Scena Jelenia

W tym roku scena, na której króluje muzyka basowa, drum’n’bass i wszelkie inne połamane brzmienia, przechodzi metamorfozę. Oto efektem partnerstwa ze Sceną Jelenia jest...Beats. Scena Jelenia. Można spodziewać się dużej i bezkompromisowej dawki głębokiego basu.

Anna Kulikowska
anna.kulikowska@bialystokonline.pl

1095 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39