Białystok Online

Aktualności

GDDKiA podsumowała rok. W Podlaskiem powstało kilkaset kilometrów dróg

2020.01.02 13:00
GDDKiA podsumowała rok. W Podlaskiem powstało kilkaset kilometrów dróg
Fot: GDDKiA

Budowa S61 to najważniejsze zadanie realizowane przez GDDKiA w 2019 roku. Jednak nie jedyne.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumowali rok 2019, jeśli chodzi o wykonane prace na podlaskich drogach. Był to intensywny okres prac przy realizacji dróg ekspresowych, głównie drogi S61. W maju została oddana do użytku obwodnica Suwałk, a w sierpniu i we wrześniu rozpoczęły się roboty budowlane na trzech kolejnych odcinkach S61 o łącznej długości 51,4 km. Kontynuowana była też budowa II jezdni obwodnicy Szczuczyna (6,5 km).

W realizacji – w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie "Projektuj i buduj" (z dwoma wyjątkami) czy też już fizycznie, w budowie – jest ponad 200 km tej drogi (z tego 63 km. w województwie warmińsko-mazurskim). S61 to "kręgosłup" całego międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska (granica z Litwą).

Odcinki realizowane przez Oddział GDDKiA w Białymstoku:

- 25,53 km - w użytkowaniu (fragment obwodnica Augustowa i cała obwodnica Suwałk),
- 57,92 km – fizycznie w budowie (odc.: węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Płd., węzeł Kolno – Stawiski, Stawiski – Szczuczyn, II jezdnia obwodnica Szczuczyna),
- 20,1 km – etap uzyskiwania zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej w ramach kontraktów w systemie "Projektuj i Buduj" (odc.: węzeł Łomża Płd. – węzeł Łomża Zach., węzeł Łomża Zach. – węzeł Kolno),
- 46,56 km (w tym 3 km S8 na połączeniu) – w przededniu podpisania (początek stycznia 2020 roku) ponownych umów w systemie "Projektuj i Buduj" z nowymi wykonawcami (odc. węzeł Podborze – węzeł Śniadowo i Suwałki – Budzisko).
 
Już wiosną przyszłego roku jest planowane oddanie kierowcom II jezdni obwodnicy Szczuczyna, natomiast realizacja ostatnich odcinków S61 na Podlasiu powinna zakończyć się w III kwartale 2023 roku.

W województwie podlaskim, oprócz wybudowanej już drogi ekspresowej S8 i wspomnianej S61, są jeszcze dwie inne "eski" realizowane i przygotowywane przez GDDKiA – S19 i S16.

S19

Ta droga ekspresowa jest w województwie podlaskim w fazie przygotowań od Kuźnicy (przejście graniczne z Białorusią) przez Białystok, Bielsk Podlaski, Siemiatycze i dalej na południe aż do Lublina. Jej podlaska część to około 180 km (licząc najkrótsze warianty) "eski" plus ponad 20 km planowanych do przebudowy wraz z inwestycją dróg krajowych DK63 i DK66.

Poszczególne zadania - w zależności od odcinka - są na etapie składania wniosku o decyzję środowiskową, procedowania wniosku w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska albo – jak odcinek Białystok Zachód – Ploski, mają wydaną decyzję środowiskową (14 sierpnia 2019 roku).
 
S16

Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga ta jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych (we wrześniu zostało odebrane uproszczone Studium Korytarzowe, a obecnie trwa przygotowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego).
 
Działania na sieci dróg krajowych

Działania białostockiego oddziału GDDKiA nie ograniczają się tylko do dużych inwestycji na ciągach ekspresowych. W kończącym się roku prowadzono 18 zadań obejmujących modernizację sieci dróg krajowych na Podlasiu za przeszło 400 milionów złotych. Część z tych modernizacji będzie jeszcze kontynuowana w 2020 roku (zadania dwuletnie), jak np. przebudowa około 30 km DK66 pomiędzy Bielskiem Podlaskim a Połowcami (granica z Białorusią). W tym roku – zgodnie z planem - oddano do użytku pierwsze zmodernizowane 3,7 km tej drogi: tzw. przejście przez Suchowolce i odcinek Suchowolce – Kleszczele.
 
Zadania modernizacyjne na sieci dróg krajowych województwa podlaskiego zakończone w 2019 roku:
- rozbudowa drogi krajowej nr 61 na odc. przejście przez Rydzewo - 1,5 km, wartość – 17,5 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 63 na odc. przejście przez Kolno - 2,4 km, wartość – 27,5 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 65 na odc. przejście przez Downary Plac - 0,73 km, wartość – 7,2 mln zł,
- przebudowa drogi krajowej nr 66 na odc. Patoki – Brańsk - 1,76 km, wartość - 6,6 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 66 na odc. przejścia przez Suchowolce - 1,1 km, wartość – 13,2 mln zł,
- rozbudowa drogi krajowej nr 66 na odc. Suchowolce – Kleszczele - 2,6 km, wartość – 21,8 mln zł.

To w sumie 10,092 km zmodernizowanych dróg krajowych za 93,8 mln. zł. Wykonano też około 4,3 km tzw. nakładek (wymiana zewnętrznej warstwy nawierzchni) za ponad 11 mln zł.

Mateusz Nowowiejski

Mateusz Nowowiejski

mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl

Przeczytaj także
Popularne dzisiaj

Masz ciekawy temat?

Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?

Napisz do nas