Ostatni etap projektu zakończony sukcesem
Intermodalny węzeł komunikacyjny to jedna z największych inwestycji drogowych ostatnich lat w Białymstoku. Polegała na stworzeniu centrum przesiadkowego, budowie tunelu pieszo-rowerowego oraz przebudowie drogowego ul. Bohaterów Monte Cassino. W ubiegłym roku zostały zakończone prace związane z budową centrum przesiadkowego w okolicach dworca PKP i PKS, przebudową układu drogowego ulic Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej. Zakupiono także 20 autobusów elektrycznych oraz 20 stacji wolnego ładowania instalowanych w zajezdniach operatorów.
Na terenie inwestycji wprowadzono dogodne rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami, polegające na wyposażeniu taboru w nadajniki sygnału (beacony) i udostępnieniu aplikacji mobilnej dla osób niewidomych i niedowidzących. Korzystający z aplikacji będą mogli liczyć na automatyczne wyzwalanie zapowiedzi głosowej dotyczącej odjazdów z danego przystanku. Będzie się to możliwe za pomocą głośnika w telefonie.
W wyniku realizacji całego projektu powstało ok. 1,8 km ścieżek rowerowych, ok. 18 tys. m2 chodników, wyznaczono ok. 2,42 km buspasów. Nasadzono również zieleń, w tym ponad 17 tys. szt. krzewów oraz 253 drzewa. Zbudowano też zbiorniki retencyjne.
W białostockim magistracie od dawna podkreślano, że wybrana koncepcja intermodalnego węzła komunikacyjnego w rejonie dworca PKP i PKS ma zapewnić dalszy rozwój komunikacyjny Białegostoku.
- To przedsięwzięcie przynosi korzyść wszystkim użytkownikom dróg oraz transportu zbiorowego w mieście. Dotyczy to zarówno mieszkańców, osób dojeżdżających do Białegostoku z gmin ościennych, turystów oraz osób czasowo przebywających w mieście – podkreśla zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński. – Mamy nadzieję, że przyczyni się też do promocji komunikacji miejskiej jako środka transportu w codziennych dojazdach do pracy i szkoły, a tym samym doprowadzi do spadku natężenia ruchu samochodowego, co z kolei poprawi jakość życia i zdrowia naszych mieszkańców.
Uwaga na głowy! Łączna waga zadaszenia wynosi 70 ton
Przejście podziemne ma ok. 164 m długości, 8 m szerokości i 3 m wysokości. Do realizacji inwestycji użyto ok. 3600 m3 betonu konstrukcyjnego, 2000 m3 betonu niekonstrukcyjnego i 550 ton stali zbrojeniowej. Budowa tunelu kosztowała ponad 50 mln zł. Wykonawcą inwestycji była firma STRABAG.
W ramach odrębnej inwestycji wykonano zadaszenia przejścia podziemnego pieszo–rowerowego pod torami kolejowymi. Z przejścia istnieje możliwość wyjścia na perony PKP. Zostały wykonane też dwie windy, prowadzące na peron numer 1 oraz numer 4. Projekt zakładał również wykonanie zadaszenia pochylni prowadzących do przejścia podziemnego. Są w formie łuków - ram stalowych pokrytych specjalnym szkłem. Łączna waga konstrukcji stalowej zadaszenia to ok. 70 ton, a powierzchnia szkła użytego do wykonania zadaszenia – ok. 1750 m2, co odpowiada wielkości czterech boisk do koszykówki.
Inwestycja pochłonęła niemal 212 milionów złotych, ale cieszy mieszkańców
Budowa tunelu kosztowała ponad 50 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 wyniosło blisko 34 mln zł. Całkowita wartość intermodalnego węzła komunikacyjnego wyniosła ok. 212,2 mln zł. 85% tej kwoty stanowiło dofinansowanie z UE (154,6 mln zł).
Mieszkańcy wydają się być zadowoleni z nowego obiektu, jak i całościowego efektu. Naszym dziennikarzom udało się porozmawiać z kilkoma osobami, które zdecydowały się dzisiaj skorzystać z przejścia tunelem.
-Dobrze to wygląda. Jest przestronnie i dużo miejsca. Rowerem też można przejechać. Same plusy - mówiła jedna z mieszkanek miasta.
-Czekaliśmy i doczekaliśmy się. Teraz można szybko przejść na drugą stronę - podkreślał inny mieszkaniec Białegostoku.
-Jest bardzo ładnie. Na pewno poprawi to komunikację dla pieszych i rowerzystów - dodawała mieszkanka osiedla Antoniuk.
24@bialystokonline.pl