Jest pozwolenie na budowę obwodnicy Suwałk

2017.01.30 12:47
Droga dwujezdniowa, jednojezdniowa łącznica, węzeł, skrzyżowania, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, drogi dojazdowe, wiadukty, mosty, przepusty drogowe, ekrany akustyczne - budowa obwodnicy Suwałk zakończy się wiosną 2019 r.
Jest pozwolenie na budowę obwodnicy Suwałk
Fot: GDDKiA
Obwodnica Suwałk zaczyna się w miejscu, gdzie kończy się obwodnica Augustowa

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał zezwolenie na budowę obwodnicy Suwałk będącej fragmentem drogi ekspresowej S61 w ramach zadania: "Budowa obwodnicy miasta Suwałki, obejmująca drogę ekspresową S61 na odcinku od km 0+000 (węzeł "Suwałki Południe") do km 12+830 wraz z budową łącznicy węzła "Suwałki Północ" o długości ok. 670 m (od km 0+419,36 do km 1+085,82)".

Prace rozpoczną się po przekazaniu wykonawcy placu budowy, czyli w połowie lutego. Ogłoszony w listopadzie 2014 r. przetarg wygrała w sierpniu 2015 r. firma Budimex, która zobowiązała się do zrealizowania inwestycji w systemie "Projektuj i buduj" w 34 miesiące, nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy.

Umowa została podpisana 29 września 2015 r., zatem Budimex miał 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych (w tym tej o zezwoleniu na realizację od wojewody), a na koniec ma 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Planowane oddanie do użytku to wiosna 2019 r. Koszt wyniesie ok. 299,4 mln zł.

Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węźle Suwałki Południe (dawniej Lotnisko). Następnie ominie miasto od zachodu i północy, a połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki - Budzisko).

To dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni z betonu cementowego – będzie to pierwsza tego typu "eska" na Podlasiu, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk – 115 kN / oś.

W skład całej inwestycji wchodzi: budowa drogi dwujezdniowej o długości 12,8 km, budowa jednojezdniowej łącznicy o długości 700 m obwodnicy miasta Suwałki z istniejącą drogą krajową nr 8 w kierunku Budziska, budowa węzła "Suwałki Zachód", skrzyżowań z drogami publicznymi, chodników, zjazdów, zatok autobusowych, dróg dojazdowych (serwisowych), wiaduktów, mostu oraz obiektów pełniących funkcję przejść dla zwierząt, przepustów drogowych, także pełniących funkcje przejść dla zwierząt, wiaduktów w ciągu budowanych dróg publicznych, ekranów akustycznych oraz nasadzenia zieleni.

Obwodnica Suwałk jest kolejnym - po obwodnicy Augustowa - fragmentem drogi ekspresowej S61 popularnej Via Baltici. To międzynarodowy szlak komunikacyjny łączący państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) – poprzez Polskę - z krajami Europy Zachodniej.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl

1234 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39