POLECAMY
Koniec z korkami i tirami w centrum. Już za kilka tygodni tranzyt opuści Suchowolę i Sztabin, bo kierowcy pojadą nowymi obwodnicami DK8. To ponad 19 km nowej drogi z imponującą estakadą nad Biebrzą, która zmieni codzienne życie mieszkańców i usprawni podróże na trasie Białystok - Augustów.
Ostatnie prace na budowach Jeszcze tej jesieni kierowcy pojadą nowymi obwodnicami Suchowoli i Sztabina. Łącznie to ponad 19 km nowej trasy DK8, która znacząco poprawi bezpieczeństwo mieszkańców i komfort podróży tranzytowych. Inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic są już na ukończeniu – w Suchowoli zaawansowanie prac sięga 95 proc., a w Sztabinie ponad 93 proc. Na głównej jezdni obie obwodnice są już gotowe. Wykonawcy kończą montaż barier energochłonnych, ekranów przeciwolśnieniowych i oznakowania poziomego. Trwają prace brukarskie, humusowanie skarp oraz przygotowania do nasadzeń zieleni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze samochody pojadą nowymi drogami na przełomie października i listopada 2025 r. Obwodnica Sztabina z estakadą nad Biebrzą Budowa obwodnicy Sztabina rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku. Nowa droga ma długość 4,2 km i została poprowadzona po wschodniej stronie miejscowości. Trasa ma jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu i obustronne pobocza bitumiczne. Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji jest estakada nad Biebrzą i doliną rzeki. Konstrukcja ma 665,5 m długości, 14,5 m szerokości i 3,9 m wysokości. To największy obiekt tego typu w okolicy, doskonale wpisujący się w krajobraz doliny Biebrzy. Kontrakt o wartości 139,8 mln zł realizuje firma Budimex. Dzięki obwodnicy tranzytowy ruch zostanie wyprowadzony z centrum Sztabina, a mieszkańcy zyskają spokojniejsze i bezpieczniejsze ulice. 15 km nowej trasy omijającej Suchowolę Kilka kilometrów na południe powstaje większa inwestycja – obwodnica Suchowoli. Nowa trasa o długości 15 km została poprowadzona po wschodniej stronie obecnej DK8. Obejście omija aż siedem miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne, Krzywą i samą Suchowolę. Pod względem parametrów technicznych obwodnica jest podobna do tej w Sztabinie – jedna jezdnia, dwa pasy ruchu i szerokość 10 m, dostosowana do obciążenia 11,5 t/oś. Budowę, rozpoczętą jesienią 2023 roku, realizuje również Budimex. Wartość kontraktu to prawie 250 mln zł, a inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Zarówno obwodnica Sztabina, jak i Suchowoli mają kluczowe znaczenie dla układu komunikacyjnego Podlasia. To część międzynarodowej trasy Via Baltica, która łączy Białystok z krajami bałtyckimi. Dzięki wyprowadzeniu tranzytu z centrów miejscowości poprawi się bezpieczeństwo, zmniejszy hałas i emisja spalin, a podróże na trasie Białystok – Augustów staną się szybsze i wygodniejsze.
Ewa Reducha-Wiśniewolska,
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Aktualności 13:30
Sport 13:02
Kultura i Rozrywka 13:00
Zdrowie 12:09
Nauka 12:00
Turystyka 11:29
Aktualności 11:00
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji