509 osób online

Mało skarg na szpitale, bo pacjenci nie znają swoich praw

2014.03.14 00:00
Podlascy pacjenci nie znają swoich praw. Często nie składają skarg na lekarza, bo zwyczajnie nie wiedzą, że mogą i w jaki sposób to zrobić.
Mało skarg na szpitale, bo pacjenci nie znają swoich praw
Fot: ŁW

Ze statystyki podlaskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że rocznie problemy ze służbą zdrowia zgłasza się nawet 1,5 tys. osób. Niestety tylko co dziesiąta osoba decyduje się na złożenie pisemnej skargi.

– Pacjenci głównie proszą o pomoc w rozwiązaniu danej sytuacji, nie chcą składać skargi - mówi Adam Dębski, rzecznik podlaskiego oddziału NFZ.

W 2013 roku najwięcej skarg wpłynęło na poradnie specjalistyczne i leczenie stomatologiczne. Pacjenci najczęściej skarżyli się na nieobecność lekarza, odmowę pilnego udzielenia świadczenia, odmowę telefonicznej rejestracji na wizytę czy odmowę realizacji wizyty domowej w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

– Każda skarga jest brana bardzo poważnie. Czasami skutkują one przeprowadzeniem kontroli lub nawet nałożeniem kary finansowej - mówi Adam Dębski.

Nie wszystkie skargi pacjentów, które wpływają do NFZ, są jednak zasadne. Wiele z nich wynika z tego, że pacjenci nie znają lub zaniedbują pewne obowiązki. Przykładem może być mężczyzna, który żalił się, iż nałożono na niego koszty leczenia, a sam zapomniał wcześniej wykupić ubezpieczenie zdrowotne.

Łukasz Wiśniewski
lukasz.w@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2022 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.