POLECAMY
Bezpiecznie i wygodnie - tak się jeździ nowym tunelem. Inwestycja PKP usprawniła ruch pociągów, samochodów, rowerzystów i pieszych.
Nowy tunel, czyli bezkolizyjne skrzyżowanie We wtorek (14.11) uroczyście otwarto tunel pod torami w Niewodnicy Kościelnej w gminie Turośń Kościelna, a dokładniej pod linią kolejową Warszawa - Białystok. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo zarówno ruchu kolejowego, jak i drogowego. Cieszą się zwłaszcza mieszkańcy podbiałostockich miejscowości, dla których codzienne dojazdy staną się znacznie wygodniejsze. Nie trzeba już będzie czekać przed zamkniętymi rogatkami przejazdu kolejowo-drogowego. Inwestycja objęła budowę: - jezdni, po jednym pasie ruchu w każdą stronę, - chodnika, - ścieżki rowerowej. To jeszcze nie wszystko, przebudowano także układ drogowy na łącznej długości 600 metrów. Komunikację usprawnia nowe rondo oraz przebudowane odcinki ulic Kościelnej i Dąbrowskiego. – Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A zwiększa się również bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tunel w Niewodnicy Kościelnej jest ważny dla mieszkańców okolicznych miejscowości, bo to trasa ich codziennych dojazdów – zarówno koleją, jak i samochodami. W taki sposób modernizacja linii Rail Baltica przekłada się na jakość życia – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dodał: – Modernizacja odcinka Czyżew – Białystok na międzynarodowej trasie Rail Baltica przynosi coraz więcej wymiernych korzyści. Mieszkańcy powiatu białostockiego zyskują bezpieczne, bezkolizyjne skrzyżowania oraz wygodne i dostępne dla wszystkich stacje i przystanki. Nieopodal trwa modernizacja przystanku kolejowego Nowy tunel to element większego rozwiązania komunikacyjnego, które PLK S.A. przygotowują w Niewodnicy Kościelnej. W sąsiedztwie modernizowany jest przystanek kolejowy: - gotowy jest jeden nowy peron, postępują prace przy budowie drugiego, - z tunelu do peronów prowadzić będą schody i pochylnie oraz chodniki dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, - wybudowany zostanie także parking na 20 miejsc. Po zakończeniu wszystkich prac mieszkańcy zyskają bezpieczny dostęp do kolei i możliwość wygodnej przesiadki na pociągi. Budowa tunelu w Niewodnicy Kościelnej rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Budżet budowy obiektu wraz z przebudową sąsiadujących ulic to 17 mln złotych netto. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową przekazany został w zarząd Powiatu Białostockiego. Rail Baltica usprawnia dojazdy - szczegóły nowych inwestycji Otwarcie tunelu w Niewodnicy Kościelnej umożliwi wykonawcy kontynuację robót w pobliskich Trypuciach. Dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego, a w jego miejscu zaplanowana jest budowa przejścia podziemnego. Trasa objazdu została oznakowana i uzgodniona z zarządcą drogi oraz policją. Niedogodności dla kierowców nie potrwają długo, gdyż zbliża się termin zakończenia prac przy budowie wiaduktu drogowego w Trypuciach. Inwestycja Rail Baltica w znaczący sposób poprawi komunikację i ułatwi podróże mieszkańców dwóch podbiałostockich gmin – Turośni Kościelnej i Choroszczy: - na terenie gminy Turośń Kościelna modernizowane są przystanki kolejowe w Bojarach, Trypuciach i Niewodnicy Kościelnej, - w Baciutach, w miejsce przystanku, powstaje stacja kolejowa, która usprawni ruch pociągów na odcinku Białystok – Łapy, - na terenie gminy Choroszcz znajduje się przystanek Klepacze – tutaj postępują prace przy modernizacji peronów oraz sąsiadującego z nimi wiaduktu kolejowego. Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew – Białystok powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań – wiaduktów i tuneli. W budowie pozostaje 17 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca tego roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 mld złotych, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 roku; na stacji Łapy i Białystok na 2024 rok. Projekt jest współfinansowany ze środków instrumentu CEF "Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility – CEF). Przeczytaj także: Kładka nad torami zamknięta - do czasu wybudowania przejścia podziemnego
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Drogówka 2025.11.05 19:20
Aktualności 2025.11.05 17:20
Kryminalne 2025.11.05 15:10
Kultura i Rozrywka 2025.11.05 14:00
Sport 2025.11.05 13:35
Aktualności 2025.11.05 13:09
Aktualności 2025.11.05 11:40
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji