1415 osób online

Przebudowa trasy Białystok - Ełk. Pierwszy etap będzie kosztował 587 mln zł

2021.08.26 17:35
Lada dzień rozpoczną się prace przy pierwszym etapie przebudowy linii kolejowej Białystok – Ełk. Dziś podpisano umowę na projekt i wykonawstwo stacji w Ełku.
Przebudowa trasy Białystok - Ełk. Pierwszy etap będzie kosztował 587 mln zł
Fot: PKP PLK

To będzie pierwszy etap robót na odcinku Białystok – Ełk, w ramach projektu "Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)". Już mogą ruszać prace projektowe, a za nimi pójdą roboty budowlane. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za prawie 587 mln zł netto na przebudowę stacji Ełk, przystanku Ełk Szyba Wschód oraz stacji Ełk Towarowy.

– Postępujące prace na polskim odcinku międzynarodowej trasy Rail Baltica stanowią ważny impuls, zwiększający możliwości kolei zarówno dla podróżnych, jak i przewoźników towarów. Inwestycja pełni ważną funkcję dla rozwoju nowoczesnego transportu w Polsce, a także jest ważnym elementem poprawiającym skomunikowanie krajów Europy Wschodniej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Modernizacja linii sprawi, że kolej stanie się atrakcyjną, ekologiczną alternatywą dla transportu drogowego. Podróże oraz przewóz towarów będą szybsze i bezpieczniejsze. Inwestycja zwiększy komfort podróży, a osoby o ograniczonej sprawności ruchowej uzyskają lepszy dostęp do pociągów.

Na stacji Ełk wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei. Na każdym z peronów będą windy. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Dla osób niewidzących lub słabowidzących przewidziano ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i jasne świetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Komunikację na stacji poprawi nowe przejście pod torami, które zastąpi obecne obiekty. Dzięki inwestycji dłuższy, szerszy oraz wyższy obiekt zapewni bezpieczny dostęp do kolei nie z jednej lecz obu stron stacji - również mieszkańcom osiedla Zatorze.

Z kolei na przystanku Ełk Szyba Wschód zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Perony wyposażone zostaną w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco i gabloty informacyjne. Przystanek będzie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Po przebudowie stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym umożliwią nowe urządzenia i systemy w lokalnym centrum sterowania w Ełku. W efekcie przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi będą znacznie srawniejsze.

- W zakresie inwestycji w Ełku przewidziano m.in. wymianę ok. 45 km torów, sieci trakcyjnej oraz 118 rozjazdów. Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią dwa nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Obiekty zastąpią przejazdy. Przyjęte rozwiązanie znacznie usprawni komunikację w mieście. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk - wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Inwestycja planowana jest do końca 2023 r. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – "Łącząc Europę".

Wykonawcą prac projektowych oraz robót budowlanych będzie Budimex S.A.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2023 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.