Rail Baltica. W Łapach wyłączony miał być peron, ale nie wyszło

2023.06.22 10:45
Ze względu na modernizację stacji Łapy, od 22 czerwca peron 2 miał zostać wyłączony z eksploatacji. Jednak, ku zapowiedziom, pociąg wjechać zamiast na nowy peron 1, wjechał na nieczynny (w teorii) peron 2.
Rail Baltica. W Łapach wyłączony miał być peron, ale nie wyszło
Fot: Czytelniczka

Spółka PKP PLK poinformowała, że ze względu na modernizację stacji Łapy, peron 2 będzie wyłączony z eksploatacji od czwartku (22.06). Peron ten był dotychczasowym miejscem odjazdu pociągów w kierunku Warszawy i Białegostoku. W związku z tym, pociągi Intercity i Polregio, zmierzające do stacji Białystok oraz Szepietowo, będą teraz obsługiwane z peronu 1 przy torze 4. Nowy peron został wybudowany niedaleko nowego budynku nastawni, po stronie zburzonego dworca PKP.

Niemniej jednak, na stronie przewoźnika Polregio nie pojawiła się żadna informacja o zmianie peronu. Ważne jest, aby przewoźnicy zapewnili aktualne i dokładne informacje dotyczące zmian w rozkładach jazdy oraz peronów, aby uniknąć zamieszania i dezorientacji pasażerów.

- Byłam przekonana, że dzisiaj pociąg ok. godz. 6.30 z Łap do Białegostoku odjedzie z nowego peronu. Sugerowałam się informacją na stronie Urzędu Miejskiego w Łapach (od spółki PKP PLK), ale także dzisiaj rano dzwoniłam na infolinię Polregio i pani mi potwierdziła telefonicznie, że pociąg odjedzie z nowego peronu. Tak się jednak nie stało, pociąg wjechał na peron 2 i odjechał w stronę Białegostoku. Jak wjeżdżał, to cały czas byłam w kontakcie z panią z infolinii, która była przekonana, że wjedzie na peron 1. Jak jej powiedziałam, że wjeżdża na peron drugi, to i tak mówiła, że nie, że musi wjechać na peron pierwszy - przekazała w rozmowie z nami pani Katarzyna, mieszkanka Łap.

Aktualnie na stacji Łapy jest znaczna odległość pomiędzy peronem 2 a nowym peronem 1. Aby dostać się na ten peron, pasażerowie muszą pokonać sporą odległość, korzystając albo z kładki, albo z przejścia znajdującego się na torach. Ze względu na trwające prace nad budową przejścia podziemnego, jest to dość długi odcinek do pokonania.

Jak poinformowało nas PKP, na 22 czerwca na stacji w Łapach planowane było udostępnienie podróżnym tymczasowego peronu nr 1 oraz wyłączenie z eksploatacji peronu nr 2.

- Nie było to jednak możliwe ze względów technicznych. W związku z zaistniałą sytuacją na stacji polecono zwiększyć częstotliwość wygłaszania komunikatów dla podróżnych, dodatkowo zwiększono ilość tabliczek informacyjnych. Prace na stacji są kontynuowane, podróżni zostaną poinformowani o nowym terminie zmiany organizacji ruchu pociągów. Wówczas również wygłaszane będą komunikaty, a na stacji pojawi się stosowne oznakowanie. Przewoźnicy Polregio i Intercity zostali poinformowani o sytuacji - poinformował nas Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Oznacza to, że peron nr 2 jest czynny normalnie. Aktualnie nowy termin uruchomienia peronu nr 1 nie jest jeszcze określony.

Do sprawy odniosła się także Renata Gerasimiuk, rzeczniczka prasowa Polregio w woj. podlaskim.

- Uprzejmie przepraszamy za zamieszanie na stacji w Łapach, związane ze zmianą peronów. Niestety trwająca modernizacja linii kolejowej i stacji Łapy stwarza duże problemy zarówno dla podróżnych, jak i dla samych przewoźników. Realizacja prac nie zawsze przebiega zgodnie z planem i dość często dochodzi do przesunięć. W tym wypadku, w ostatniej chwili wykonawca modernizacji poinformował białostocki zakład PKP PLK S.A., że oddanie do eksploatacji tymczasowego peronu nr 1 na stacji Łapy, planowane na 22 czerwca br., zostało przesunięte, a do czasu otwarcia będzie w dalszym ciągu użytkowany istniejący peron nr 2. Informacja o tym wpłynęła do nas w dniu 22 czerwca po godz. 11. Jak zapewnia nas PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Białymstoku, informacja dla podróżnych o zmianie peronu w tym dniu, została umieszczona w gablotach oraz przy dojściu do peronów, a stosowne komunikaty megafonowe były wygłaszane przez dyżurnego ruchu stacji Łapy. W związku z tym, bardzo prosimy naszych pasażerów, aby uważnie słuchali komunikatów i zwracali uwagę na ogłoszenia zamieszczane w gablotach informacyjnych. To najpewniejszy sposób na uzyskanie wiarygodnej informacji przed odjazdem pociągu - przekazała rzeczniczka.

Należy jednak zaznaczyć, że na stacji Łapy występują opóźnienia w realizacji inwestycji Rail Baltica. Z drugiej strony, widać już postępy na innych stacjach w kierunku Białegostoku. Na przykład, w Bojarach zakończono prace nad nowymi peronami. W Klepaczach zbudowano już jeden peron, do którego prowadzą nowe schody. Prace nad modernizacją nieczynnej jeszcze stacji Białystok Zielone Wzgórza również posuwają się naprzód. Niestety, w przypadku miejscowości Uhowo prace prowadzone są znacznie wolniej niż w innych miejscach i obecnie tamtejsza stacja jest rozkopana.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok", którego wartość opiewa na 3,4 mld zł. Zakończenie większości prac w jego ramach zaplanowano do końca 2023 r. Najdłużej, bo do 2024 r. potrwają roboty na stacjach Łapy i Białystok. Docelowo, dzięki zastąpieniu wszystkich przejazdów w poziomie szyn na odcinku z Czyżewa do Białegostoku skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, znacznie wzrośnie bezpieczeństwo oraz zmniejszy się czas przejazdu do Warszawy.

Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl

800 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39