718 osób online

REPERTUAR Opery i Filharmonii Podlaskiej - maj

dodane dnia: 2022-04-28 przez: kul57
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2022-05-01 - 2022-05-31
WTOREK (3.05)

godz. 19:00 Koncert oratoryjny: Skoryk | Pawlik
Duża Scena, ul. Odeska 1

PIĄTEK (6.05)

godz. 19:00 Koncert symfoniczny: Paganini| Beethoven
Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2

SOBOTA (7.05)

godz. 18:55 MET Live in HD Giacomo Puccini, TURANDOT
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 19:00 Opera CYGANERIA
Duża Scena, ul. Odeska 1

NIEDZIELA (8.05)

godz. 18:00 Organizator zewnętrzny EDYTA GEPPERT, koncert
Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2

godz. 18:00 Opera CYGANERIA
Duża Scena, ul. Odeska 1

CZWARTEK (12.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

PIĄTEK (13.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 19:00 Organizator zewnętrzny MUZYKA ZESPOŁU ABBA ORKIESTROWO (odwołany)
Duża Scena, ul. Odeska 1

SOBOTA (14.05)

godz. 12:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

NIEDZIELA (15.05)

godz. 12:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 18:00 Broadway Dance Club
Duża Scena, ul. Odeska 1

godz. 19:00 Organizator zewnętrzny
KONCERT WIEDEŃSKI Z GWIAZDAMI (koncert odwołany)

Duża Scena, ul. Odeska 1

godz. 19:00 Koncert Inaugurujący VII Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2

WTOREK (17.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

ŚRODA (18.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

CZWARTEK (19.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

PIĄTEK (20.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 19:00 Koncert Laureatów VII Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego
Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2

SOBOTA (21.05)

godz. 18:55 MET Live in HD Gaetano Donizetti, ŁUCJA Z LAMMERMOORU
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 19:00 Opera CYGANERIA
Duża Scena, ul. Odeska 1

NIEDZIELA (22.05)

godz. 15:00 Organizator zewnętrzny MIŁOSNA PUŁAPKA, spektakl
Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2

godz. 18:00 Opera CYGANERIA
Duża Scena, ul. Odeska 1

PONIEDZIAŁEK (23.05)

godz. 19:00 Organizator zewnętrzny GRZEGORZ TURNAU, Znów wędrujemy Live
Duża Scena, ul. Odeska 1

WTOREK (24.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

ŚRODA (25.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

CZWARTEK (26.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

PIĄTEK (27.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 19:00 QUO VADIS (koncert inscenizowany)
Duża Scena, ul. Odeska 1

SOBOTA (28.05)

godz. 19:00 QUO VADIS (koncert inscenizowany)
Duża Scena, ul. Odeska 1

PONIEDZIAŁEK (30.05)

godz. 17:30 Organizator zewnętrzny BOEING, BOEING, spektakl
Duża Scena, ul. Odeska 1

godz. 20:30 Organizator zewnętrzny BOEING, BOEING, spektakl
Duża Scena, ul. Odeska 1

WTOREK (31.05)

godz. 10:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

godz. 12:00 Bajka muzyczna BRZYDKI KACZOREK
Scena Kameralna, ul. Odeska 1

O WYDARZENIACH:

Koncert oratoryjny: Skoryk | Pawlik

Koncert pod batutą Victorii Zhadko, dyrygentki z Ukrainy, w geście solidarności z walczącym narodem ukraińskim rozpocznie przejmujący utwór ukraińskiego kompozytora Myrosława Skoryka „Melodia”. To motyw przewodni dramatu wojennego „Vysoky pereval” z 1982 r. Następnie melomani usłyszą piękne oratorium „Pieśń o Bogu ukrytym” skomponowane przez Włodka Pawlika na podstawie poematu Karola Wojtyły. Partie solowe wykonają Joanna Motulewicz i Tomasz Rak. W roli narratora wystąpi Maciej Nerkowski.

Poemat „Pieśń o Bogu Ukrytym” został napisany przez Karola Wojtyłę w okresie II Wojny Światowej i jest poetyckim, bardzo osobistym świadectwem dokonanego właśnie wtedy przez późniejszego papieża Polaka wyboru chrześcijańskiej drogi kapłaństwa, w okrutnym czasie okupacji hitlerowskiej w Polsce. W oryginalnej wersji oratorium jest drugą częścią opery „Via Sancta” skomponowanej przez Włodka Pawlika w hołdzie Janowi Pawłowi II.

Koncert symfoniczny: Paganini | Beethoven

Operę i Filharmonię Podlaską po raz kolejny odwiedzi nadzwyczajny gość z Litwy, jeden z najwybitniejszych i najbardziej charyzmatycznych dyrygentów, Maestro Juozas Domarkas. Wirtuoz batuty jest znany daleko poza granicami swojej ojczyzny i uwielbiany przez muzyków i melomanów.

Tego wieczoru Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jego batutą zagra kompozycje Niccolo Paganiniego (I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6) oraz Ludwiga van Beethovena (VII Symfonia A-dur op. 92). Partie solowe na skrzypcach wykona Sara Dragan – jedna z najbardziej obiecujących skrzypaczek młodego pokolenia. Młoda artystka jest laureatką kilkudziesięciu prestiżowych konkursów skrzypcowych w Europie, USA i Azji. Zagrała setki koncertów jako solistka, a w ubiegłym roku, wraz z pianistą Roustemem Saitkoulovem, nagrała swoją debiutancką płytę.

Giacomo Puccini, TURANDOT

W operze Turandot Pucciniego transmitowanej 7 maja 2022 roku na cały świat, w ramach serii Met: Live in HD, Annę Netrebko zastąpi Liudmyla Monastyrska.

Ukraińska sopranistka Liudmyla Monastyrska wcześniej śpiewała partię Turandot w Operze Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie i w Teatrze Bolszoj w Moskwie. W nowojorskiej Met zadebiutowała w tytułowej roli w Aidzie Verdiego, w 2012 roku, by powrócić z występem w 2014 roku. Jej inne role w Met to: tytułowa w operze Tosca Pucciniego, rola Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego i Abigaille w Nabucco Verdiego. Liudmyla Monastyrska występowała także w wielu wiodących teatrach operowych: w La Scali w Mediolanie, w Royal Opera House w Covent Garden w Londynie, w Bawarskiej Operze Narodowej w Monachium, Wiedeńskiej Operze Narodowej, w Operze Narodowej w Berlinie, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie i wielu innych.

Wiosenne spektakle Turandot dyryguje Marco Armiliato. W roli niezłomnego księcia, zdeterminowanego by zdobyć serce Turandot, wystąpi tenor Yonghoon Lee. Parze wybitnych śpiewaków partnerować będzie sopranistka Michelle Bradley jako oddana służka Liù oraz bas Ferruccio Furlanetto jako niewidomy król Timur. Autorem inscenizacji jest Franco Zeffirelli.

CYGANERIA

Jedna z najczęściej granych oper na świecie, zaliczana do ścisłego kanonu, od samego początku budziła potężne emocje, wywołując na twarzach widzów łzy wzruszenia. Oglądana po raz pierwszy jest historią niewinnej miłości i smutku po utracie ukochanej osoby i młodości, w kolejnych odsłonach odkrywa głębokie emocjonalne sensy ukryte w symbolicznych gestach scenicznych. Sam Puccini, gdy zagrał przejmujące akordy śmierci głównej bohaterki, był tak głęboko poruszony, jakby stracił najbliższą mu istotę. Na tym właśnie polega ponadczasowa siła przekazu „Cyganerii” – niezależnie od wieku i doświadczeń – identyfikuje słuchacza z postaciami dramatu. Spotyka się tu młodość, odwaga, namiętność i wielka miłość, a je wszystkie idealizuje niezrównana muzyka Pucciniego.

BRZYDKI KACZOREK

Historia brzydkiego kaczątka jest nam dobrze znana. Z wysiedzianych przez kaczkę jaj wykluwa się kilka puszystych kuleczek i jedno szare, brzydkie szkaradziątko, całkiem inne od pozostałych. Odrzucony przez inne ptaki maluch zmaga się z samotnością i szuka swojego miejsca i przyjaźni. Prawda o jego inności wychodzi na jaw dopiero, kiedy z popielatego pisklaka wyrasta piękny śnieżnobiały łabędź. „Brzydki Kaczorek” jest uwspółcześnioną opowieścią o normach rządzących życiem społecznym – tak najmłodszych, jak i dorosłych. Spektakl dotyka problemu odmienności i związanej z nią samotności, ukazuje brak tolerancji zakorzeniony zarówno w języku, jak i w sposobie myślenia, ucząc, że „inny” nie znaczy gorszy. Bajka to także interaktywne widowisko uczące śpiewać, słuchać muzyki i dobrze się bawić. I choć rzecz dzieje się na Podlasiu – z powodzeniem może rozgrywać się w jakimkolwiek zakątku świata… bo skądkolwiek pochodzimy, jakimkolwiek językiem mówimy, zawsze okaże się, że są w nim słowa oznaczające: tolerancję, akceptację, szacunek dla inności, przyjaźń i miłość. Znaczenie tych słów pięknie opowie „Brzydki Kaczorek”, tłumacząc że nieważne jest to jak wyglądamy, czy skąd pochodzimy, ale to, co każdy z nas ma w sercu.

Broadway Dance Club

Po raz pierwszy w Białymstoku roztańczone broadwayowe show. Muzyka i światło. Śpiew i taniec. Ikony amerykańskiej muzyki rozrywkowej i ich największe przeboje w wykonaniu wspaniałych solistów i muzyków Opery i Filharmonii Podlaskiej. Oryginalne choreografie w stylu sławnej grupy Fosse zaprezentują artyści baletu OiFP i tancerze gościnni. Evergreeny Elvisa Presleya, Marilyn Monroe czy The Blues Brothers i muzyka z broadwayowych hitów takich jak „Amerykanin w Paryżu” czy „Chicago”. To wszystko na Dużej Scenie Opery.

Gaetano Donizetti, ŁUCJA Z LAMMERMOORU

Sopranistka Nadine Sierra wciela się w jedną z najwspanialszych i najbardziej charakterystycznych operowych ról – w Łucję z Lammermooru, udręczoną heroinę z dzieła Donizettiego – w nowej inscenizacji australijskiego reżysera teatralnego i filmowego Simona Stone’a. W roli Edgara, ukochanego Łucji, zobaczymy tenora Javiera Camarenę, partię despotycznego brata tytułowej bohaterki zaśpiewa baryton Artur Ruciński, zaś partię Rajmunda, opiekuna Łucji, zaśpiewa bas Matthew Rose. Dyryguje Riccardo Frizza.

QUO VADIS (koncert inscenizowany)

Monumentalne oratorium „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego, w reżyserii Piotra Półtoraka, oparte na powieści polskiego noblisty Henryka Sienkiewicza, zabrzmi w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Na Dużej Scenie przy Odeskiej pojawi się około 140 wykonawców. Podczas koncertu wraz z Orkiestrą OiFP wystąpi Chór pod kierownictwem prof. Violetty Bieleckiej oraz troje wybitnych solistów – Wioletta Chodowicz (sopran), Robert Gierlach (baryton) i Wojciech Gierlach (bas). Całość poprowadzi znakomity włoski dyrygent Massimiliano Caldi. Wydarzenie uświetni występ artystów baletu OiFP i tancerzy gościnnych w choreografii przygotowanej przez Alicję Złoch, a całość wzbogaci specjalna oprawa multimedialna, zainspirowana powieścią Sienkiewicza.

Album z oratorium „Quo vadis”, nagrany przed sześcioma laty z udziałem Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza oraz solistów Wioletty Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojciecha Gierlacha, w 2018 roku otrzymał porównywalną z literackim Noblem najwyższą światową nagrodę fonograficzną – International Classical Music Award (ICMA). Płyta zebrała liczne, bardzo pochlebne recenzje, m.in. w prestiżowym brytyjskim magazynie „Gramophone” i dostała tytuł płyty miesiąca portalu MusicWeb International. W ubiegłym roku natomiast „Quo vadis” z udziałem Orkiestry i Chóru OiFP oraz solistów zostało zarejestrowane na płycie DVD i rozpowszechnione wśród włoskich melomanów, w ramach projektu „Quo vadis w Rzymie”.

Oratorium Feliksa Nowowiejskiego po raz pierwszy zostało wykonane w 1907 r. w Usti nad Łabą. Zostało entuzjastycznie przyjęte przez publiczność. W okresie międzywojennym było wykonywane ponad 200 razy, w kilkunastu językach, w krajach Europy oraz w Ameryce, gdzie Nowowiejski dyrygował nim osobiście w nowojorskiej Carnegie Hall.
Feliks Nowowiejski urodził się 7 lutego 1877 r. w Wartemborku (obecnie Barczewo), kształcił się muzycznie w Berlinie i Ratyzbonie. Po I wojnie osiadł w Poznaniu i włączył się w nurt odradzającego się życia kulturalnego miasta. Od 1920 r. był wykładowcą w Państwowym Konserwatorium w Poznaniu, gdzie prowadził klasę organów i dyrygował orkiestrą. Nowowiejski jest autorem muzyki do „Roty” Marii Konopnickiej. Wśród jego najwybitniejszych dzieł są m.in. marsz „Pod sztandarem pokoju”, oratorium „Powrót syna marnotrawnego”, opera „Legenda Bałtyku”, pieśń „Marsylianka wielkopolska”, utwory organowe i fortepianowe oraz liczne utwory wokalne i chóralne – w tym ok. 600 pieśni.





Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2022 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.