REPERTUAR Teatru Wierszalin - marzec

dodane dnia: 2023-02-28 przez: kull57
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2023-03-01 - 2023-03-31
PIĄTEK (3.03)

godz. 19:00

Bóg Niżyński

SOBOTA (4.03)

godz. 19:00

Bóg Niżyński

WTOREK (7.03)

godz. 12:00

Ballady i romanse
SPEKTAKL ZAREZERWOWANY

PIĄTEK (10.03)

godz. 13:00

Ballady i romanse
SPEKTAKL ZAREZERWOWANY

godz. 19:00

Ballady i romanse

SOBOTA (11.03)

godz. 19:00

Ballady i romanse

PIĄTEK (17.03)

godz. 19:00

Wziołowstąpienie

SOBOTA (18.03)

godz. 19:00

Wziołowstąpienie

PIĄTEK (24.03)

godz. 12:00

Wierszalin. Reportaż o końcu świata
SPEKTAKL ZAREZERWOWANY

godz. 19:00

Wierszalin. Reportaż o końcu świata

SOBOTA (25.03)

godz. 19:00

Wierszalin. Reportaż o końcu świata

WTOREK (28.03)

gdoz. 11:00

Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim
SPEKTAKL ZAREZERWOWANY

CZWARTEK (30.03)

godz. 11:00

Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim
SPEKTAKL ZAREZERWOWANY

PIĄTEK (31.03)

godz. 19:00

Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim

O SPEKTAKLACH:

BÓG NIŻYŃSKI, reż. Piotr Tomaszuk

Diagilew nie żyje… Tymi słowami zaczyna się „Bóg Niżyński”. W opuszczonej kaplicy szpitala dla obłąkanych w Kreutzlingen zaczyna się przedziwna panichida. Nabożeństwo żałobne za swego promotora i kochanka odprawia Wacław Niżyński. Dowiedział się, że słynny twórca Baletów Rosyjskich, Sergiusz Diagilew zmarł w Wenecji. Kiedyś obiecał mu: „Serioża, zatańczę na twoim grobie”. I tańczy, błogosławiąc swym wyznawcom tj. grupce pacjentów uczestnicząch razem z nim w zadziwiającym obrzędzie. Niżyński odgrywa swoje kolejne artystyczne wcielenia z „Pietruszki”, „Popołudnia fauna” i „Święta wiosny”. Czyni zarazem spowiedź życia i coraz bardziej pogrąża w obłędzie. W akcie obnażenia i skruchy staje przed nami wielki grzesznik, pyszny aktor, szaman i kapłan zdolny wykreować scenę własnej, odkupieńczej śmierci na krzyżu. „Bóg Niżyński” nie pozostawia widza obojętnym. Jest świetnie zagraną historią tragicznej i wielkiej postaci.

BALLADY I ROMANSE, reż Piotr Tomaszuk

Spoglądając na „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza przez pryzmat życiorysu autora dochodzimy do zaskakującego wniosku: ten zbiór opowieści i pieśni jest zapisem czynionym ręką człowieka radosnego i szczęśliwego… W istocie! Stanowi on literacki ślad okresu bodaj najszczęśliwszego w życiu Mickiewicza, okresu najbardziej niefrasobliwego, pozbawionego poważnych dylematów i trosk, ślad wspomnianej w lirykach lozańskich „młodości durnej i chmurnej”, a durnej, bo pełnej kipiących uczuć, …„durnej” od durzenia się w kobietach…, a zarazem młodości „chmurnej” czyli młodzieńczo zbuntowanej przeciw „starcom” i „klasykom”, zbuntowanej przeciwko obowiązującej modzie i stylowi, a więc młodości zbuntowanej przeciwko czemuś, co w życiu kultury bywa niekiedy pierwszorzędne, ale w życiu praktycznym okazuje się, niestety, najmniej ważne...

WZIOŁOWSTĄPIENIE, reż. Piotr Tomaszuk

WZIOŁOWSTĄPIENIE to opowieść o Podlasiu – krainie, gdzie żyją jeszcze “wiary stare”, a szeptuchy i szeptuni szepczą swoje “zamowy” ze skutkiem potężniejszym niż gdzie indziej. Spektakl przedstawia ludową wiarę w nadprzyrodzony dar i moc uzdrawiania ziołami. Stanowi tym samym rozwinięcie folklorystycznych zainteresowań teatru. Historyczne, naukowe oraz literackie źródła pisane, a także źródła niepisane – przekazywane słowami „gminnej opowieści”, z pokolenia na pokolenie, a nade wszystko przekazy mistyczno-religijne oraz żywa tradycja współczesnej wsi podlaskiej – budują mityczną opowieść o przenikaniu się światów materialnego i niematerialnego, o holistycznej naturze wszechświata i człowieka, o nierozerwalnym związku człowieka z przyrodą, o mocy ziół i ludzkich niemocach, zamawianych szeptem podczas pełni Księżyca. Spektakl przeznaczony jest dla widzów dorosłych.

WIERSZALIN. REPORTAŻ O KOŃCU ŚWIATA, reż. Piotr Tomaszuk

Włodzimierz Pawluczuk – socjolog, antropolog i religioznawca, w słynnej książce z 1974 r. przedstawił fenomen Wierszalina. To zagubiona wioska na Białostocczyźnie, gdzie w latach trzydziestych minionego wieku grupa religijnych odstępców od prawosławia pod wodzą proroka Ilii, zamierzała wybudować nową stolicę świata. Z tekstu Pawluczuka Piotr Tomaszuk wybrał głównie materiał źródłowy. Relacje zebrane od świadków, a niekiedy wprost od uczestników wydarzeń z tamtych lat, połączył w jeden fascynujący korowód. Krąży w nim sześcioro znakomitych wykonawców odtwarzających prostych chłopów z polsko-białoruskiego pogranicza.Świat proroka Iljii ginie na naszych oczach wraz ze swoimi mieszkańcami. Ostatnia scena tego przedstawienia to symboliczne rozstrzelanie wyznawców Ilii, a zarazem egzorcyzm nad światem, który w pogoni za świętością wypadł ze swoich kolein.

HISTORYJA O CHWALEBNYM ZMARTWYCHWSTANIU PAŃSKIM, reż. Piotr Tomaszuk

Teatr Wierszalin przedstawia historyczne dzieło, posługując się językiem teatru współczesnego. Dramat jest zrealizowany w poetyce „teatru śmierci”, zdefiniowanej przez Tadeusza Kantora. Odpowiednikiem reżysera – średniowiecznego „magistra ludens” – staje się Nauczyciel, który wystawia misterium śmierci i zmartwychwstania z pomocą ludzkich figur przypominających szopkowe panopticum. Stają przed nami Strażak, Wdowa, Dziewczyna z walizką, Uciekinier, Urzędnik i Ewanjelista. Oprócz podstawowego źródła literackiego w realizacji spektaklu wykorzystano mało znane staropolskie pieśni wielkanocne i lamenty, opracowane przez Jacka Hałasa – instrumentalistę i wykonawcę muzyki ludowej.

Scenograf – Mateusz Kasprzak, tworząc scenografię spektaklu wykorzystał fragmenty malarstwa średniowiecznego i renesansowego autorstwa Giotta, Duccia oraz Hansa Memlinga.


Miejsce imprezy
ul. Kościelna 4
16-030 Supraśl
2024-04-01 - 2024-04-30

1018 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39