POLECAMY
Polska część Via Baltica jest już kompletna. 2 października oddano do użytku ostatni brakujący odcinek – obwodnicę Łomży z imponującym mostem nad Narwią. Tym samym licząca 213 km droga ekspresowa S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku została w całości ukończona. To historyczna inwestycja, która zmienia komunikacyjny obraz Podlasia i całej Polski.
Symboliczne otwarcie, realne zmiany Kiedy 2 października 2025 roku przez most nad Narwią w Łomży przejechała kawalkada samochodów prowadzonych przez policyjny radiowóz, zakończył się pewien etap w historii polskiej infrastruktury drogowej. Ostatni fragment drogi ekspresowej S61 Via Baltica, łączącej Warszawę z Litwą, został oddany do użytku. To oznacza, że 213 km szlaku od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska jest już kompletnych. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele rządu i samorządu, między innymi minister rolnictwa Stefan Krajewski, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, członek zarządu województwa Jacek Piorunek i wiceprzewodniczący sejmiku Wojciech Grochowski. Podkreślali, że inwestycja oznacza nie tylko szybsze połączenia z Warszawą i krajami bałtyckimi, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo i nowe szanse gospodarcze dla regionu. – Ta droga nas zbliża do Warszawy i Europy, ale chodzi też o to, aby mieszkańcy chcieli wracać, inwestować i rozwijać Podlasie – zaznaczył minister Krajewski. Łomża – od korków do obwodnicy Ostatni, otwarty właśnie odcinek to 12,9 km dwujezdniowej obwodnicy Łomży, prowadzącej od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. Droga ma po dwa pasy w każdą stronę i pas awaryjny, przystosowana jest do ruchu ciężarowego (11,5 t/oś). Kluczowym elementem jest najdłuższy most w Podlaskiem, liczący ponad 1200 metrów obiekt nad doliną Narwi. Konstrukcja pełni także funkcję przejścia dla zwierząt i zapewnia przejazd lokalnych dróg. Budowa obwodnicy kosztowała 713 mln zł, z czego blisko 686 mln zł pochodziło z funduszy unijnych. Trudna historia inwestycji Obwodnica Łomży była najtrudniejszym fragmentem całej Via Baltica. Przetargi, odwołania i zerwane kontrakty z wykonawcami powodowały wieloletnie opóźnienia. Dopiero firma Intercor z Zawiercia, która przejęła budowę w 2022 roku, doprowadziła inwestycję do końca. – Do trzech razy sztuka. Ten odcinek pokazał, jak ważne jest, by w przetargach liczyło się nie tylko najniższe kryterium ceny, ale też doświadczenie i wiarygodność wykonawcy – podkreślił wiceprzewodniczący sejmiku Wojciech Grochowski. Via Baltica – korytarz strategiczny Droga S61 jest polskim odcinkiem międzynarodowej trasy Via Baltica, będącej częścią sieci TEN-T. To główny korytarz transportowy łączący Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę z Polską i Europą Zachodnią. Odcinek przebiegający przez Podlasie to nie tylko infrastruktura lokalna, ale inwestycja o znaczeniu strategicznym dla całego regionu i bezpieczeństwa kraju. Poseł Krzysztof Truskolaski obrazowo podsumował znaczenie trasy: – Proszę sobie wyobrazić podróż z Suwałk do Lizbony, cały czas po bezpiecznej, dwupasmowej drodze. Gigantyczne liczby i unijne wsparcie Przy budowie ostatniego fragmentu obwodnicy zużyto: - 3 mln m³ ziemi w wykopach, - 258 tys. ton mieszanek bitumicznych, - 40 tys. m³ betonu i 6 tys. ton stali, - a most oparto na ponad 1900 palach. Łączny koszt budowy polskich odcinków Via Baltica przekroczył 11 mld zł, z czego niemal 6 mld zł sfinansowała Unia Europejska. Co dalej? Oddanie Via Baltica to wielki sukces, ale inwestycje drogowe w regionie się nie kończą. Trwają przygotowania do kolejnych przedsięwzięć – m.in. rozbudowy S19, S8 i S16. Samorządy podkreślają, że teraz kluczowe jest lepsze skomunikowanie Białegostoku z Suwałkami i Augustowem oraz inwestycje w drogi wojewódzkie, które uzupełniają sieć krajowych tras ekspresowych.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Sport 08:34
Kultura i Rozrywka 08:33
Aktualności 08:00
Biznes 07:50
Sport 2025.10.02 20:52
Aktualności 2025.10.02 18:00
Sport 2025.10.02 16:22
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji