POLECAMY
W środę (17.08) rozpoczęto przesuwanie konstrukcji jednego z dwóch bliźniaczych mostów nad Narwią w Uhowie. Operacja ta prowadzona jest w ramach przebudowy linii kolejowej Rail Baltica.
Przy pomocy specjalnych zestawów siłowników i pomp hydraulicznych ważąca prawie 1 500 ton kratownicowa konstrukcja zostanie przesunięta o prawie 10 m w bok. Specjalistyczna operacja potrwa kilkadziesiąt godzin. Po tym most kolejowy nad Narwią w Uhowie znajdzie się na swoim miejscu. Wcześniej, przez kilka miesięcy, most był stopniowo nasuwany nad rzekę. Taka technologia prac umożliwia budowę dwóch bliźniaczych mostów kolejowych. Drugi most znajdzie się nad rzeką do końca tego roku. Następnie na obiektach układane będą tory, montowana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. - Ten największy obiekt inżynieryjny na odcinku Czyżew – Białystok na lata zapewni sprawne i bezpieczne podróże. Bezkolizyjne skrzyżowania zastąpią wszystkie przejazdy na odcinku Czyżew – Białystok, co zapewni bezpieczeństwo i wygodę kierowcom - mówi Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Gotowa przeprawa nad Narwią będzie miała prawie 200 m długości i umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś. W najbliższym czasie rozpoczną się prace przy budowie nowych skrzyżowań dwupoziomowych. W lokalizacjach: Czyżew, Dąbrowa-Łazy, Jabłoń-Dąbrowa, Porośl-Kije – powstaną wiadukty drogowe. Przy kolejowym przystanku Bojary – przejście pod torami. Zaawansowane są już roboty na 19 obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach i przejściach pod torami. Tunele dla pieszych powstają między innymi na stacjach w Czyżewie i Szepietowie oraz przystanku Zielone Wzgórza w Białymstoku. Na stacji w Białymstoku także budowane jest przejście pod torami, a tuż obok powstaje zadaszenie przyszłych peronów. Postępują prace na nowym wiadukcie pomiędzy wsiami Barszczówka i Baciuty. Dotychczas oddane zostały do ruchu wiadukty nad torami w Szepietowie i Uhowie. W sumie na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano budowę lub modernizację: 17 wiaduktów drogowych 8 wiaduktów kolejowych, 2 tuneli drogowych, 14 przejść podziemnych i 10 mostów kolejowych. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie poniżej 1,5 godziny. Inwestycja jest możliwa dzięki środkom unijnym.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Aktualności 17:30
Sport 17:05
Kultura i Rozrywka 16:00
Aktualności 15:00
Kulinaria 13:30
Kultura i Rozrywka 13:11
Aktualności 12:40
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji