
Inwestycja z myślą o mieszkańcach i przedsiębiorcach
Nowy węzeł drogowy Żurobice ma powstać na trasie ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn, dokładnie w miejscu jej przecięcia z drogą powiatową Nurczyk – Żurobice – Makarki. Lokalizacja ta nie jest przypadkowa – to odpowiedź na postulaty lokalnej społeczności i firm działających w gminach Dziadkowice, Milejczyce, Grodzisk i Drohiczyn.
– Bez węzła Żurobice najbliższe zjazdy na "eskę" to Boćki i Siemiatycze Północ, a dzieli je prawie 30 kilometrów. To duża bariera komunikacyjna, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości – wskazują samorządowcy.
Nowy obiekt drogowy ma realnie skrócić dojazd do ekspresówki, zwiększyć dostępność komunikacyjną regionu i odciążyć lokalne drogi.
Najpierw dokumentacja i decyzje
Program Inwestycji, podpisany przez ministra infrastruktury, to pierwszy formalny krok do rozpoczęcia przygotowań do budowy. Dokument określa między innymi ogólne założenia techniczne i wstępne koszty.
W 2025 roku – po podpisaniu umowy z wykonawcą – rozpoczną się prace projektowe i środowiskowe.
Do połowy 2027 roku planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej.
Budowa ruszy w 2029 roku, a zakończy się dwa lata później – w 2031 roku.
Koszt samych prac przygotowawczych oszacowano na blisko 1,4 miliona złotych.
W ramach inwestycji powstanie między innymi wiadukt nad trasą S19, a także łącznice zjazdowe i wjazdowe, które połączą drogę ekspresową z siecią lokalnych dróg – obecnie DK19, a w przyszłości z drogą wojewódzką i drogą powiatową.
S19: budowa na finiszu, most nad Bugiem coraz bliżej
Odcinek S19 Malewice – Chlebczyn, w skład którego wejdzie węzeł Żurobice, jest jednym z najbardziej zaawansowanych fragmentów budowanej drogi ekspresowej Via Carpatia. Liczy 25 kilometrów, a jego kluczowym elementem jest 600-metrowy most i estakada nad rzeką Bug i jej doliną – największy obiekt inżynierski tej inwestycji.
Budowa ruszyła wiosną 2024 roku i obecnie jest ukończona w ponad 60%. Oddanie odcinka do ruchu zaplanowano na drugą połowę 2026 roku. Całkowity koszt realizacji tego etapu to ponad 655 milionów złotych.
Dlaczego ten węzeł jest ważny? Chodzi o: lepszą dostępność dla mieszkańców i firm (krótszy dojazd do ekspresówki z gmin Dziadkowice, Milejczyce, Grodzisk i Drohiczyn), bezpieczeństwo ruchu drogowego (więcej węzłów to mniejsze obciążenie dróg lokalnych i mniej niebezpiecznych manewrów), rozwój regionu (łatwiejszy transport towarów, dojazd pracowników, większa szansa na inwestycje).
ewa.reducha@bialystokonline.pl