Projekty z Krajowego Programu Kolejowego na Podlasiu mają nam zapewnić m.in. krótszą podróż z Białegostoku do Warszawy, lepszą komunikację w województwie oraz obsługę na stacjach i przystankach.
- Realizacja inwestycji kolejowych na Podlasiu poprawi jakość obsługi pasażerów i bezpieczeństwo ruchu pociągów. Prace na trasie Warszawa - Białystok skrócą czas podróży do poniżej 2 godzin. Poprawi się komunikacja w regionie i w ruchu międzyregionalnym, m.in. z Siedlec do Białegostoku pojedziemy krócej o około 40 minut - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Zaplanowano szereg inwestycji kolejowych w całym regionie. Rewitalizacja odcinka Łapy - Śniadowo i Śniadowo – Łomża pozwoli na przejazd pociągów pasażerskich z czasem ok. 1 godz. 10 min. Z kolei prace na linii kolejowej nr 52 Lewki - Hajnówka zagwarantują przejazd pociągu w czasie ok. 24 min. Podobnie elektryfikacja linii Ełk - Suwałki - Trakiszki i dobudowa drugiego toru na odcinku Białystok - Ełk wpłynie na skrócenie czasu przejazdu do około 1 godz. 29 min. w relacji Białystok - Ełk - Suwałki. Ten projekt obecnie znajduje się na liście rezerwowej i planowany jest do złożenia w trzecim naborze CEF (Fundusz Łącząc Energię).
Inwestycje mają też umożliwić lepszą komunikację między miastami. Prace prowadzone będą na odcinkach Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) oraz granica województwa – Czeremcha - Hajnówka.
Prace zaplanowano także w rejonach przejść granicznych w Kuźnicy i Siemianówce. Ich celem jest zwiększenie dostępności kolejowego przejścia granicznego, skrócenie czasu obsługi przesyłek oraz poprawa konkurencyjności kolei w transporcie ładunków na wschód.
- Tak duża liczba inwestycji kolejowych na Podlasiu pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy i atrakcyjność naszego regionu, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów. Inwestycje wpłyną również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji między Polską a wschodnimi sąsiadami - przekonuje Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski.
Do realizacji przewidziano 13 projektów o łącznej wartości ponad 4 mld zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie rozpoczną się prace na wspomnianych odcinkach. 2 września poznamy opinię Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczącą Krajowego Programu Kolejowego na Podlasiu, który jest podstawą wszystkich planowanych inwestycji.
dorota.marianska@bialystokonline.pl