1309 osób online

Największe podlaskie miasta z obwodnicami. Inwestycje w Suwałkach, Łomży i Białymstoku

2015.07.14 00:00
W tej chwili Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do budowy dróg przy trzech największych miastach. To obwodnice Suwałk i Łomży oraz połączenie zachodniej obwodnicy miasta z ekspresówką w Białymstoku.
Największe podlaskie miasta z obwodnicami. Inwestycje w Suwałkach, Łomży i Białymstoku
Fot: GDDKiA
Prace na "ósemce"

Przetarg na obwodnicę Suwałk

Już otwarto oferty w przetargu na 12-kilometrową obwodnicę Suwałk. Ma być ona wykonana w systemie zaprojektuj - optymalizuj - zbuduj w technologii nawierzchni cementowej. Z 19 firm, które otrzymały zaproszenia do składania ofert cenowych, odpowiedziało 9. Najtańszą przedstawił Budimex – 299,45 mln zł, a najdroższą włoska Grandi Lavori Fincosit S.p.A - 441,17 mln zł. Koszt inwestycji szacowano na 456 mln zł.

W najbliższym czasie oferty zostaną sprawdzone. Po tzw. kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych - poznamy wykonawcę inwestycji.

Konsultują obwodnicę Łomży

Tymczasem rozpoczęła się seria spotkań informacyjnych dotyczących drogi S61 od Ostrowi Mazowieckiej aż po obwodnicę Szczuczyna.

W poniedziałek (13.07) odbyło się ono w Piątnicy. Oprócz odcinka drogi ekspresowej S61 na terenie tej gminy jest planowane przełożenie drogi krajowej nr 64, która ominie zabudowę Piątnicy. Właśnie odcinek dk 64 wzbudził największe emocje. Np. mieszkańców Czarnocina bulwersował fakt, że na długości 3,5 km zaplanowano jeden przejazd – stąd wniosek o doprojektowanie nowego. Pytano też o wysokość przejazdów nad drogami gminnymi oraz gospodarczymi (ma wynosić 4,5 m) i o szerokość dróg dojazdowych (3,5 m plus tzw. mijanki).

W minionym tygodniu, na pierwszym spotkaniu w Łomży, mieszkańcy oraz samorządowcy dopytywali m.in. o ekrany akustyczne (trwają analizy, gdzie i ile ma ich stanąć), o liczbę planowanych rond na poszczególnych węzłach (po dwa w ramach węzłów "Zachód" i "Nowogród") oraz o przesunięcie zatok autobusowych. Byli też zainteresowani rezerwacją terenów pod przyszłe Miejsca Obsługi Podróżnych. Mieszkańców ciekawiły także różnice w wytrzymałości i poziomie hałasu pomiędzy nawierzchnią bitumiczną a planowaną cementową.

Koncepcja drogi S61 ma być gotowa do końca roku i zweryfikowana na początku 2016 r., tak aby w marcu 2016 r. można było ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie zaprojektuj - zbuduj. Wystąpienie o zezwolenie na realizację inwestycji planowane jest na 2018 r.

Spotkania informacyjne związane z przygotowaniem koncepcji programowej S61 odbędą się jeszcze w sierpniu w Stawiskach, Szczuczynie, Grabowie, Małym Płocku, Czerwninie i Ostrowi Mazowieckiej.

Połączenie pod Białymstokiem

Natomiast w Białymstoku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej niezbędnej przed budową dwupasmówki, która połączy Trasę Generalską, al. Jana Pawła II i "ósemkę". Chodzi o dwa odcinki: 800 m ul. Gen. Kleeberga od przejazdu kolejowego do wybudowanej trasy S8 oraz 2 km od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. NSZ do skrzyżowania w Porosłach.

Inwestycję, oprócz GDDKiA, prowadzi miasto Białystok i Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przetarg na jej realizację ma być ogłoszony na przełomie roku.

Tymczasem trwają prace na 44 km drogi ekspresowej S8 w Podlaskiem. W budowie są 3 odcinki: od granicy województwa do istniejącej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa, od obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina oraz od Mężenina do Jeżewa.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2023 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.