REPERTUAR Teatru Dramatycznego - kwiecień

dodane dnia: 2023-03-29 przez: kul57
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2023-04-01 - 2023-04-30
SOBOTA (1.04)

godz.15.30

LANDSCHAFT
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

godz. 19.00

BOEING, BOEING
Aula Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

NIEDZIELA (2.04)

godz. 15.30

LANDSCHAFT
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

godz. 19.00

BOEING, BOEING
Aula Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

PIĄTEK (14.04)

godz. 19.00

CHŁOPCY
Kino Ton, Rynek Kościuszki 2

SOBOTA (15.04)

godz. 19.00

CHŁOPCY
Kino Ton, Rynek Kościuszki 2

NIEDZIELA (16.04)

godz. 18.00

CHŁOPCY
Kino Ton, Rynek Kościuszki 2

PIĄTEK (21.04)

godz. 19.00

INWAZJA
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

SOBOTA (22.04)

godz. 16.00

INWAZJA
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

godz. 19.00

POMOC DOMOWA
Aula Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

NIEDZIELA (23.04)

godz. 16.00

INWAZJA
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

godz. 19.00

POMOC DOMOWA
Aula Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

PIĄTEK (28.04)

godz. 19.00

PANI PYLIŃSKA I SEKRET CHOPINA
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

SOBOTA (29.04)

godz. 16.00

PANI PYLIŃSKA I SEKRET CHOPINA
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N

godz. 19.00

DEKAMERON
Aula Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

NIEDZIELA (30.04)

godz. 16.00

DEKAMERON
Aula Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20

O SPEKTAKLACH:

BOEING, BOEING, reż. Witold Mazurkiewicz

Czy poligamia jest w ogóle możliwa? Tak, jeśli tylko umie się dobrze planować… A Maks jest w tym prawdziwym ekspertem: w swoim notesie skrzętnie zapisuje godziny odlotu i przylotu kolejnych samolotów, bo każda z jego trzech narzeczonych (Jola, Johana i Janet) to stewardessa innych linii lotniczych. Wszystko układa się świetnie, dopóki na horyzoncie nie pojawia się Boeing – samolot szybszy niż inne. Reszty już nietrudno się domyślić – zmiana rozkładu lotów niszczy misternie skonstruowany harmonogram randek. W wybrnięciu z kłopotów pomaga Maksowi przybyły spod Grunwaldu kuzyn Paweł i zaciągająca ze Wschodu pomoc domowa Nadia.

Sztuka francuskiego pisarza Marca Camolettiego „Boeing, Boeing” to wielki przebój światowych scen teatralnych. Zagrana została w przynajmniej 55 krajach; trafiła na West End i Broadway, została laureatką Tony Awards, a w 1991 roku doczekała się 17 500 reali­zacji i została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „najczęściej wystawiana francuska sztuka”. Na polskie sceny sztuka trafiła w 1964 roku, dzięki przekładowi Henryka Roztworowskiego, pod tytułem „Latające narzeczone”. W okresie swej największej popularności, w latach 60.-80. zrealizo­wana została dziesięciokrotnie.

Po długoletniej przerwie powróciła na polskie sceny pod orygi­nalnym tytułem „Boeing, Boeing” za sprawą nowego, świetnego przekładu Bartosza Wierzbięty. Autor tłumaczeń takich kinowych hitów jak „Shrek” czy „Madagaskar” odświeżył przykurzoną nieco farsę Camolettiego, umiejętnie przenosząc najzabawniejsze treści oryginału w polskie realia.

CHŁOPCY, reż. Adam Biernacki

Chłopcy się bawią. Chłopcy przemycają do pensjonatu alkohol. Chłopcy urządzają sobie zabawy, gdy koleżanka stoi na czatach. Chłopcy marzą o wielkiej miłości. Chłopcy buntują się. Ale Chłopcy już dawno nie są chłopcami. To wbrew pozorom dorośli, a nawet i mocno dorośli mężczyźni. I wbrew pozorom nie są na koloniach, a mieszkają w zakładzie opieki, prowadzonym przez siostry zakonne.

Poznajcie tych dziwnych, nieokrzesanych chłopców, z czułością i humorem opisanych przez Stanisława Grochowiaka: Kalmitę, którego żona odwiedza tylko raz w roku; Jo-Ja, który w głębi duszy jest ciągle kościelnym; Pożarskiego, który nie rozstaje się z parasolem; Smarkula, który tak naprawdę jest Supermanem; Profesora, który kiedyś ujarzmi piorun kulisty. Przeżyjcie z nimi ich udrękę i radość. Bo w świecie, w którym nic nie jest ani łatwe, ani przyjemne, ani wesołe – koniecznie trzeba mieć to, czego chłopcy mają pod dostatkiem: odwagę, wyobraźnię, szczerą przyjaźń i niewyczerpaną wiarę w to, że na pewno wkrótce będzie lepiej.

DEKAMERON reż. Igor Gorzkowski

Jest rok 1348. We Florencji szaleje dżuma. Dziesiątka bohaterów postanawia opuścić miasto i skryć się przed zarazą w willi poza miastem.

– Ponieważ jednak rzeczy bez ustanowionego porządku długo trwać nie mogą – stwierdza przewodnicząca towarzystwu Pampinea – zalecam, aby każdy jak tu jesteśmy, jedną opowieścią nas uraczył.

– Gdy się historie opowiada, wszyscy chętnie słuchają i skwarny czas dnia szybko przechodzi – podpowiada Dioneo, jeden z trzech mężczyzn zaproszonych do udziału w wyprawie.

I opowiadają, czy też raczej jak grupa umykających przed zarazą komediantów, inspirowani przez wyznaczającego temat protagonistę, inscenizują dziesięć opowieści, wcielając się w ponad pięćdziesiąt postaci zaludniających strony Dekameronu.

Giovanni Boccaccio napisał swój liczący sto nowel Dekameron z myślą o kobietach. Pozostajemy wierni dedykacji autora. Ze zbioru wybraliśmy dziesięć historii, które dotyczą miłości, zdrady, pragnień i rozterek serca.

Większa część tych historii ma charakter komediowy, gdzie nie brak pikanterii i frywolności, ale i poważniejszy ton nie jest obcy Boccacciowi, a zwłaszcza kończąca spektakl opowieść o Gryzeldzie.

Zapowiadamy spektakl, w którym akcja toczy się wartko, tematy co i rusz się zmieniają, scenografia i kostium nawiązują do epoki, ale nie brak im funkcjonalności i prostoty właściwej dzisiejszym formom teatralnym. Konwencja gry aktorskiej inspirowana jest formami właściwymi dla komedii dell arte, ale przełamywana jest w wielu momentach współczesnym psychologizmem czy metaforycznym skrótem.

Dlaczego sięgamy dziś po liczące sobie pięćset pięćdziesiąt lat dzieło Boccaccia? Odpowiedź podsuwa sam autor – Trud rozumu śmiertelników nie tylko na tym się zasadza, aby w pamięci przeszłość zachowywać i znać teraźniejszość, ale dzięki jednej i drugiej przewidywać przyszłość.

INWAZJA reż. Tamara Trunova

Kiedy znajdujesz się w obcej, choć przyjaznej krainie i czujesz, że brakuje Ci słów, symboli i znaków, które oddałyby ból, który odczuwasz. Jednocześnie wątpisz, czy masz prawo dzielić się bólem? Czy może warto zachować go w sobie i nie kontynuować wszystkiego, co się dzieje? Cierpiący cierpi sam. Ci, którzy okazują empatię, zawsze niewystarczająco głęboko rozumieją. Wojna zaciera granice, cały adekwatny świat staje się jednym terytorium sprzeciwu wobec zła. Ale zło przybiera nowe oblicza i staje się coraz bardziej nieoczywiste.

Dwie ukraińskie uchodźczynie znajdują tymczasowy dom w Polsce. Wygodne łóżka, osobiste półki w lodówce, lampka nocna – wszystko dla wygody i komfortu. Czujcie się jak u siebie w domu. Gdziekolwiek jesteśmy, czujemy się jak w domu, jak na wojnie. Wojna nie pozwala odejść, nie daje wytchnienia, odbiera złudzenia, spotyka na każdym progu jakiegokolwiek chwilowo pokojowego kraju. Wojna przypływa i odpływa, przekracza granice, progi, wysycha między palcami i kształtuje wszystkie marzenia o przyszłości w pulsujący pomnik czegoś, co już nigdy się nie powtórzy.

Stapiamy się w jedną całość – ponadnarodową i nadludzką. Zaczynamy dostrzegać współbrzmienie języków i podobieństwo twarzy. Wzniosłe „braterstwo” sprawdzamy prostymi czynami, ciszą, obecnością, akceptacją. Czasami znosimy więcej, niż możemy, a czasami nie możemy wytrzymać wcale.

Czy miłość rządzi tym światem? A może raczej brak miłości?

Spektakl od 18 lat.

LANDSCHAFT, reż. Waldemar Śmigasiewicz

„Landschaft” to ironiczna komedia, rodzinny obrazek, historia domu, w którym ojciec trzech synów, po śmierci ich matki, a jego żony stara się na nowo odbudować rodzinne relacje. Myląc władzę z wolnością, uwalnia chore patriarchalne i dyktatorskie zapędy. Posługując się zmyślną socjotechniką, skłóca ze sobą synów, pragnąc ukazać się im jako zbawca i niekwestionowany domowy autorytet. Ironia miesza się tu z humorem, a miłość ojcowska przybiera formy od zniewolenia po obłudną prawdę o nim samym. W tym kontekście ani obiektywna prawda, ani dążenie do niej nie mają większego znaczenia. Ważnym staje się jedynie interpretacja zdarzeń, przez które ojciec pragnie zapanować nad umysłami domowników, na nowo pisząc historię swojej rodziny.

PANI PYLIŃSKA I SEKRET CHOPINA, reż. Adam Opatowicz

„Pani Pylińska i sekret Chopina” jest opowieścią, jak muzyka kształtuje paletę naszych emocji, stosunek do otaczającego nas świata, a przede wszystkim do drugiego człowieka, który sam przecież jest innym fascynującym światem. Podczas muzycznych spotkań nauczycielki i ucznia istotne były rozmowy o Chopinie, o jego pasji, a przede wszystkim o wrażeniach, uczuciach i emocjach, które wywoływał. W tym portrecie literackim wielki kompozytor jest nie tylko mistrzem, co przewodnikiem, nie tyle po świecie muzyki, ile po życiu w ogóle.

Istotą koncepcji jest wydobycie na pierwszy plan muzyki Fryderyka Chopina z całym jej dźwiękowym bogactwem, a także wszystkich dźwięków natury i realnej rzeczywistości, które wynikają bezpośrednio z opowiadanej historii i nałożenie na ten świat głosów aktorów, grających swoje postaci. W minimalistycznej wręcz ascetycznej i symbolicznej przestrzeni, budowanej przede wszystkim światłem spróbujemy usłyszeć całą partyturę tej książki i może w ten sposób, choć na moment, dotkniemy sekretu Chopina.

POMOC DOMOWA, reż. Witold Mazurkiewicz

„Pomoc domowa” to druga część brawurowej farsy „Boeing, Boeing”. Rezolutna gosposia dała się już poznać jako detektyw w spódnicy. Nadia rozpoczynając pracę w nowym miejscu, podejmuje kolejne wyzwania, a dzięki damsko-męskim zawirowaniom swojego szefa, być może jeszcze bardziej rozwinie swój szpiegowski talent. Zabawa, romanse, alkohol, jedna noc, jedno mieszkanie i pomoc domowa, która próbuje ratować sytuację. Czy Nadia zapanuje nad wszystkim i nie pogubi się w tej dynamicznej układance?

Doskonały tekst Marca Camolettiego w dowcipnym przekładzie Bartosza Wierzbięty. Reżyseria Witolda Mazurkiewicza oraz znakomita obsada sprawiają, że sztuka skradnie serca publiczności i stanie się wielkim przebojem!

Bilety dostępne w sprzedaży online https://dramatyczny.pl/repertuar/ oraz w Kasie Teatru Białystok, ul. Suraska 1

459 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39