POLECAMY
Już za kilka tygodni kierowcy przejadą obwodnicą Łomży w pełnym standardzie drogi ekspresowej. Ostatni odcinek S61 zamknie polską część Via Baltica, co oznacza szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże od Warszawy aż po granicę z Litwą.
Ostatnie tygodnie robót Z końcem września kierowcy wreszcie odetchną z ulgą. Obwodnica Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 będzie w pełni przejezdna. To oznacza, że polska część korytarza Via Baltica, licząca ponad 310 kilometrów od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą, zostanie domknięta. Zanim jednak ekspresówka będzie w pełni dostępna, kierowców czekają jeszcze chwilowe zmiany w organizacji ruchu. W połowie września ruch z jezdni w stronę Warszawy zostanie przełożony na nitkę prowadzącą w kierunku Budziska. Przez kilka tygodni kierowcy pojadą tak jak dotąd: jedną jezdnią w obu kierunkach, z ograniczeniem prędkości do 60–80 km/h. Ten zabieg pozwoli dokończyć uszczelnianie powierzchni betonowej mostu nad Narwią i zabezpieczyć konstrukcję przed działaniem wody. Trwa również montaż bramownic dla systemu zarządzania ruchem, instalowanie ogrodzeń oraz budowa zbiorników retencyjnych. To ostatnie prace wykończeniowe przed wielkim otwarciem. Nie tylko "eska" Obwodnica Łomży to nie tylko dwie jezdnie drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym każda. W ramach inwestycji powstaje także jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 64 o długości niemal 7 km. Jeszcze w tym roku gotowy będzie fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a do połowy przyszłego roku zakończy się budowa odcinka od Marianowa do Elżbiecina (4 km). Wielkie pieniądze z UE Budowa obwodnicy Łomży to element większego zadania: odcinka Łomża Zachód – Stawiski. Inwestycja otrzymała 440,4 miliona złotych dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. To jednak nie wszystko. W 2024 roku podpisano kolejną umowę, tym razem dotyczącą II fazy projektu (odcinek Łomża Zachód – Kolno). Została ona objęta wsparciem z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027 w wysokości aż 245,9 miliona złotych. Otwarta w pełni obwodnica Łomży będzie brakującym ogniwem na trasie Via Baltica. Dzięki temu podróż z Warszawy do granicy z Litwą stanie się znacznie szybsza, bezpieczniejsza i bardziej przewidywalna. Dla kierowców oznacza to koniec uciążliwych korków i przejazdów przez Łomżę, a dla regionu szansę na dalszy rozwój gospodarczy.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Sport 20:52
Aktualności 18:00
Sport 16:22
Kultura i Rozrywka 16:00
Kryminalne 16:00
Sport 14:19
Aktualności 13:40
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji