Z Warszawy do Białegostoku w niespełna 2 godziny. Budowa Rail Baltici trwa

2017.09.19 16:18
Polski fragment Rail Baltici zaczyna się w Warszawie i kończy w Trakiszkach (na granicy z Litwą). Część inwestycji przebiega przez Podlasie.
Z Warszawy do Białegostoku w niespełna 2 godziny. Budowa Rail Baltici trwa
Fot: Materiały prasowe

Duża inwestycja dotyczy też Podlasia

Całkowita długość polskiego odcinka Rail Baltici wynosi 341 km. To ogromna kolejowa inwestycja, która sprawi, że pasażerowie będą podróżowali szybciej, bezpieczniej i w znacznie bardziej komfortowych warunkach.

Zakończono już prace modernizacyjne na odcinku Warszawa-Sadowne. Inwestycja ta trwała od 2013 do 2017 r. Dzięki niej zmodernizowano 66 km linii kolejowej, zbudowano nową sieć trakcyjną o długości 183 km oraz unowocześniono przystanki i stacje kolejowe. Oprócz tego przebudowano też mosty i przejazdy kolejowe czy dostosowano przejścia dla zwierząt.

Od tego roku ruszają kolejne prace modernizacyjne, które dotyczą woj. podlaskiego. Budowa i remonty będą teraz na odcinku Sadowne - Czyżew. Wszystko ma potrwać do 2019 r. W planach jest przebudowa lub budowa 12 peronów, 2 stacji i 4 przystanków osobowych, 3 mostów i wiaduktu kolejowego oraz 11 przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach tej inwestycji powstaną też przejścia gospodarcze oraz skrzyżowanie dwupoziomowe.

- W sierpniu rozpoczęliśmy prace na odcinku Sadowne-Czyżew. Jesienią 2019 r. zamierzamy prace w tym miejscu zakończyć i oddać inwestycję do eksploatacji. Jej koszt to 1 mld zł, z kolei koszt pierwszego odcinka Warszawa Rembertów - Sadowne wyniósł 1,5 mld zł - informuje Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego PKP.

Modernizowany będzie również odcinek Czyżew - Białystok

Aktualnie trwają pracę przygotowawcze dotyczące modernizacji odcinka Czyżew - Białystok. W przyszłym roku ma być ogłoszony przetarg na wykonanie robót. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, inwestycja będzie gotowa do 2020 r.

- To będzie dłuższy odcinek, przez co najtrudniejszy - twierdzi Pietras. - Kolejna inwestycja planowana jest na trasie Ełk - Trakiszki.

Po zakończeniu wszystkich planowanych prac prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się do 160 km na godz. Dzięki temu dojedziemy z Białegostoku do Warszawy w niespełna 2 godz. Będzie też zwiększona przepustowość dla ruchu pasażerskiego i towarowego, co da naszemu regionowi nowe możliwości rozwoju.

Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl

1391 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39