Zgubił się bagaż? To nie musi oznaczać zmarnowanego urlopu

2010.06.09 00:00
Aż dziesięć tysięcy sztuk bagażu ginie codziennie na europejskich lotniskach. Wśród nich może być też twój. Warto więc wiedzieć, co zrobić, gdy zaginie nam bagaż. By uratować swoje wymarzone wakacje.
Zgubił się bagaż? To nie musi oznaczać zmarnowanego urlopu
Fot: sxc.hu

Są dwie możliwości zrekompensowania strat: reklamacja lub roszczenie z tytułu posiadanej polisy turystycznej. W przypadku zaginięcia bagażu podczas podróży samolotem, przewoźnik ma obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości 20 dolarów za 1 kg jego wagi, bez względu na rzeczywistą wartość zaginionych rzeczy. Dlatego też, mimo iż pasażerowie mają prawo wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie w wysokości do tysiąca SDR (międzynarodowej waluty rozliczeniowej - około 1,2 tys. euro), często otrzymują kwoty wielokrotnie niższe.

Aby uzyskać odszkodowanie za utracony bagaż, należy złożyć reklamację na piśmie, wraz z szacunkowym określeniem wysokości poniesionych strat. Do przygotowanej reklamacji należy załączyć kopię przywieszki bagażowej oraz kopię wydanego na lotnisku dokumentu PIR (Raport Niezgodności Własności). Musimy także pamiętać o dołączeniu rachunków potwierdzających zakupy. Pismo reklamacyjne powinno być dostarczone przewoźnikowi zgodnie z jego wskazaniami. W przypadku, kiedy nasza reklamacja nie spotka się z oczekiwanym rezultatem, mamy prawo złożyć skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Podobny dokument możemy złożyć do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zakup ubezpieczenia turystycznego to druga, łatwiejsza od reklamacji droga. Cena tygodniowej polisy turystycznej, zaczyna się już od 40 zł. Ochrona, oprócz bagażu, obejmuje także koszty leczenia i assistance, następstwa nieszczęśliwych wypadków oraz OC.

andy

1235 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39