Manipulacja i fałszywy e-mail. Małżeństwo straciło ponad 120 tys. zł

2025.08.27 14:20
Oszust podszywający się pod pracownika instytucji państwowej pozbawił małżeństwo z Augustowa ponad 122 tysięcy złotych. Sprawca, wykorzystując fałszywy e-mail i długą rozmowę telefoniczną, zmanipulował ofiary, nakłaniając je do wielokrotnego podawania kodów BLIK.
Manipulacja i fałszywy e-mail. Małżeństwo straciło ponad 120 tys. zł
Fot: KPP Augustów

Fałszywy e-mail początkiem tragedii

Dla małżeństwa z Augustowa zwykły dzień zamienił się w dramat, gdy otrzymali wiadomość e-mail wyglądającą na oficjalną korespondencję z adresu powiązanego z domeną gov.pl. W treści znajdowała się informacja o rzekomej kradzieży danych osobowych oraz numer telefonu, pod który należało niezwłocznie zadzwonić.

Nie podejrzewając podstępu, kobieta skontaktowała się z podanym numerem. Po drugiej stronie odebrał mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik „departamentu bezpieczeństwa”. To właśnie wtedy rozpoczęła się kilkugodzinna rozmowa, która doprowadziła do poważnych strat finansowych.

Manipulacja emocjami i utrata zaufania

Rozmowa trwała blisko sześć godzin. W tym czasie oszust, wykorzystując techniki manipulacji i wzbudzając strach o bezpieczeństwo danych, zdołał przekonać małżeństwo do wielokrotnego podawania kodów BLIK. Każdy kolejny kod oznaczał nowe wypłaty gotówki, a łączna kwota strat sięgnęła ponad 122 tysięcy złotych.

Sprawca działał metodycznie – udając profesjonalizm i troskę o bezpieczeństwo, skutecznie wzbudził w ofiarach poczucie zagrożenia oraz przekonanie, że wykonują niezbędne kroki, by ochronić swoje dane i finanse. W rzeczywistości stali się ofiarami bezwzględnego oszustwa.

Rosnące zagrożenie – fałszywi urzędnicy i instytucje

To kolejny przypadek, w którym przestępcy podszywają się pod przedstawicieli instytucji państwowych lub banków. Coraz częściej wykorzystują oni nie tylko wiadomości e-mail i SMS-y, ale także profesjonalnie przygotowane strony internetowe czy fałszywe numery telefonów, które do złudzenia przypominają oficjalne kanały kontaktu.

Schemat działania jest podobny – najpierw wzbudzenie niepokoju, potem sugestia szybkiego działania, a na końcu prośba o podanie danych lub kodów, które w rzeczywistości trafiają w ręce oszustów.

Apel policji

Policja przypomina, że urzędnicy państwowi ani pracownicy banków nigdy nie proszą o kody BLIK, hasła czy numery kart płatniczych. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości należy zachować spokój i samodzielnie skontaktować się z daną instytucją, wybierając oficjalny numer telefonu ze strony internetowej lub dokumentów. Każdą próbę wyłudzenia trzeba jak najszybciej zgłaszać policji. Dzięki temu organy ścigania mają większe szanse na namierzenie przestępców i ostrzeżenie innych potencjalnych ofiar.

Historia małżeństwa z Augustowa jest bolesnym przypomnieniem, że oszuści potrafią być niezwykle przekonujący i bezwzględnie wykorzystują emocje ofiar. W obliczu rosnącej liczby tego typu przestępstw kluczowe staje się zachowanie czujności, weryfikowanie każdej podejrzanej wiadomości i nieuleganie presji wywieranej przez osoby podające się za urzędników.

MW
24@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39