Białystok Online

Aktualności

Rail Baltica coraz bliżej końca. Niebawem rusza budowa ostatniego odcinka

2025.11.13 18:30
Rail Baltica coraz bliżej końca. Niebawem rusza budowa ostatniego odcinka
Fot: Miłosz Kozakiewicz / PUW

Dzięki decyzji lokalizacyjnej wydanej przez wojewodę podlaskiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mogą rozpocząć procedurę uzyskania pozwolenia na budowę ostatniego fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica przebiegającego przez województwo podlaskie.

Decyzja obejmuje 36-kilometrowy odcinek, który biegnie przez pięć gmin. Trasa rozpoczyna się na granicy administracyjnej gmin Dobrzyniewo Duże i Krypno, dalej przecina gminy Mońki i Goniądz, a kończy się na terenie gminy Grajewo, w odległości około dwóch kilometrów od mostu na rzece Biebrzy w pobliżu Osowca. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy regionu zyskają nowoczesną infrastrukturę kolejową, a cały szlak Rail Baltica zostanie znacząco zmodernizowany.

Prace na linii kolejowej nr 38 obejmą szeroki zakres robót: od rozbiórki i przebudowy istniejących elementów po budowę nowych obiektów i drugiego toru. Kompleksowa modernizacja pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów, co uczyni podróż szybszą i bardziej komfortową. „Zależy nam na kolei wysokich prędkości, pasażerskie pojadą z prędkością 200 km/h, a towarowe 120 km/h” – podkreślił wojewoda.
Modernizacja stacji i nowe mosty

Jak zaznaczył Jacek Brzozowski, szczególne znaczenie dla lokalnych społeczności ma modernizacja i budowa peronów, mostów, wiaduktów oraz całej infrastruktury towarzyszącej. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną stacje Knyszyn, Mońki i Osowiec, a także przystanki osobowe Zastocze i Goniądz. Powstanie nowy przystanek Dziękonie, który zostanie wyposażony w nowoczesne wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, elementy małej architektury i systemy oznakowania dotykowego dla osób z niepełnosprawnościami. Likwidowany będzie natomiast przystanek osobowy Czechowizna.

W planach znajduje się również budowa pięciu nowych mostów kolejowych, dziewięciu wiaduktów drogowych i sześciu wiaduktów kolejowych, a także modernizacja sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, transformatorowych, światłowodowych i innych instalacji technicznych. W trosce o komfort mieszkańców wzdłuż trasy zostaną postawione ekrany akustyczne ograniczające hałas generowany przez pociągi.

Budowa Rail Baltica na Podlasiu realizowana jest etapami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podzieliły trasę E75 Białystok–Ełk na trzy części, dla których sukcesywnie wydawane są decyzje lokalizacyjne. W czerwcu 2025 roku wojewoda zatwierdził lokalizację 23-kilometrowego odcinka obejmującego miasto i gminę Grajewo, a miesiąc później decyzję dotyczącą kolejnych 22 kilometrów trasy biegnącej przez Białystok, Choroszcz i Dobrzyniewo Duże.

Inwestycja zakończy się w 2029 roku

Rail Baltica to nie tylko inwestycja o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim część wielkiego europejskiego projektu transportowego. Polski fragment trasy, czyli linia E75, liczy około 340 kilometrów i biegnie z Warszawy przez Białystok i Ełk do Trakiszek, gdzie łączy się z litewską granicą. Cały szlak od Warszawy po Tallin mierzy około tysiąca kilometrów i stanowi element korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który łączy Polskę z Niemcami oraz krajami Beneluksu.

Zakończenie prac nad polskim odcinkiem Rail Baltica planowane jest na 2029 rok. Z kolei pozostałe fragmenty trasy w krajach bałtyckich mają być gotowe do 2030 roku. Zgodnie z harmonogramem skorygowanym przez Komisję Europejską, linia zostanie wówczas oddana do użytku jako w dużej części jednotorowa, lecz w pełni zelektryfikowana i wyposażona w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). W kolejnych latach planowana jest budowa drugiego toru i dodatkowych odgałęzień, które zostaną sfinansowane ze środków unijnych w następnych perspektywach budżetowych.

Realizacja tej inwestycji to milowy krok w kierunku nowoczesnego, zintegrowanego systemu kolejowego w Polsce i Europie Północno-Wschodniej. Rail Baltica nie tylko skróci czas podróży między Warszawą a krajami bałtyckimi, lecz także przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionów, poprawi dostępność transportową i wzmocni międzynarodowe więzi handlowe oraz społeczne.

MW

MW

24@bialystokonline.pl

Przeczytaj także
Popularne dzisiaj

Masz ciekawy temat?

Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?

Napisz do nas