POLECAMY
Sejm uchwalił tzw. ustawę stażową, wprowadzającą istotne zmiany w sposobie liczenia stażu pracy. Najważniejszą nowością jest możliwość uwzględniania w stażu pracy okresów prowadzenia działalności gospodarczej oraz pracy wykonywanej na podstawie umów zleceń.
Projekt ustawy przygotowany został w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W Sejmie minister pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podkreślała, że nie każdy pracownik ma realny wybór formy zatrudnienia. „Umowa zlecenie to też praca. Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej to praca. I obie te formy zasługują na docenienie. Dlatego konieczna jest zmiana Kodeksu pracy, aby wyrównać szanse w dostępie do uprawnień pracowniczych oraz stanowisk wymagających udokumentowanego doświadczenia zawodowego” – mówiła minister. Nowe przepisy przewidują, że pracownicy, którzy w przeszłości wykonywali pracę na podstawie umów cywilnoprawnych lub prowadzili działalność gospodarczą, zyskają możliwość uzyskania pełnych praw wynikających z zaliczenia tych okresów do stażu pracy. Do stażu pracy będą wliczane m.in. okresy prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, współpracy z osobą prowadzącą działalność, wykonywania umów zlecenia, świadczenia usług czy umowy agencyjnej. W staż wliczone zostaną także okresy pozostawania osobą współpracującą, członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych, a także udokumentowana praca zarobkowa wykonywana za granicą. Dodatkowo uwzględnione zostaną okresy zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Potwierdzeniem okresów pracy będzie specjalne zaświadczenie wydawane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W przypadku gdy ZUS nie będzie mógł wydać takiego dokumentu, np. z powodu upływu czasu od przepracowanego okresu, pracownik będzie miał możliwość przedstawienia własnych dokumentów potwierdzających staż. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku w sektorze finansów publicznych, natomiast dla pracodawców spoza sektora publicznego – od pierwszego dnia miesiąca po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia ustawy. Co istotne, ustawodawca przewidział również wliczanie okresów pracy sprzed wejścia w życie ustawy, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania. Zmiany te mają na celu nie tylko formalne wyrównanie szans pracowników zatrudnionych w różnych formach prawnych, ale także docenienie różnorodnych doświadczeń zawodowych, które do tej pory często pozostawały poza oficjalnym stażem pracy. W efekcie osoby prowadzące własną działalność gospodarczą czy pracujące na umowach cywilnoprawnych zyskają realną możliwość korzystania z uprawnień przysługujących pracownikom z dłuższym stażem, co może wpłynąć na ich rozwój zawodowy i szanse na rynku pracy.
MW
24@bialystokonline.pl
Aktualności 17:30
Sport 17:05
Kultura i Rozrywka 16:00
Aktualności 15:00
Kulinaria 13:30
Kultura i Rozrywka 13:11
Aktualności 12:40
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji